Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/24139

Title: Relatório de prática de ensino supervisionada realizada na Escola de Música do Conservatório Nacional: o ensino de bateria nos cursos de iniciação: programa curricular, competências e objetivos
Authors: Pereira, João Luís Português
Advisors: Lopes, Eduardo José Tavares
Keywords: Música
Iniciação
Bateria
Ensino
Portugal
Music
Initiation
Drum Set
Education
Portugal
Issue Date: 2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Resumo I (Prática Pedagógica) Este Relatório de Estágio é composto por duas secções. Na primeira descreve-se o estágio realizado, na Classe de Percussão do Professor Carlos Voss (CV), na Escola de Mú-sica do Conservatório Nacional (EMCN), ao longo do ano letivo de 2015/2016, com a su-pervisão do Professor Doutor Eduardo José Tavares Lopes. Após uma contextualização da EMCN e dos alunos acompanhados no estágio, descreve-se o desempenho de cada um deles, ao longo do ano letivo, bem como as práticas educativas desenvolvidas pelo Professor Coo-perante, nas aulas assistidas e pelo estagiário. Resumo II (Investigação) Na segunda parte, descreve-se o projeto de investigação, que consiste na elaboração de um Programa Curricular de Iniciação de Bateria pretendendo organizar e estruturar a in-formação necessária na área do ensino de Bateria para os quatro anos da Iniciação Musical. A escolha de um modelo programático assente em objetivos comportamentais, dos quais a motricidade global, motricidade fina, consciência corporal, autonomia e principalmente a linguagem da Bateria, tendo em consideração as competências envolvidas na aprendizagem musical, bem como, os processos envolvidos na aquisição dessas mesmas competências; Abstract: Supervised teaching Practice report held at the National Conservatory music school: teaching Drums in initiation courses: Curriculum, skills and goals. Abstract I (Teaching) This Training Report consists of two sections. The first describes the stage conducted by master's degree in Teacher Battery Class Carlos Voss (CV), the School of the National Conservatory Music (EMCN) throughout the academic year of 2015/2016, under the super-vision of Professor Eduardo José Tavares Lopes. After a contextualization of EMCN and students accompanied on stage, we describe the performance of each of them, throughout the school year as well as the educational practices developed by Professor Cooperative, in assisted classes, and by the trainee. Abstract II (Research) Title - “The Battery Teaching in Initiation courses: Program Curriculum, competencies and objectives” In the second part, the research project is described, which consists of the elaboration of a Curricular Initiation Program for Drums intended to organize and structure the necessary training in the area of teaching the Drum for the four years of Music Initiation. The choice of a programmatic model based on behavioral objectives, of which the global motricity, fine motor, body awareness, autonomy and mainly the language of the Drum, taking into account the competences involved in musical learning, as well as the processes involved in acquiring these same skills.
URI: http://hdl.handle.net/10174/24139
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_da_Música-João_Luís_Português_Pereira-Relatório_de_prática_de_ensino_supervisionada....pdf5.47 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois