Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/23659

Title: Capacitação dos alunos de 9º ano do agrupamento de escolas de Ponte de Sor no algoritmo de suporte básico de vida e avaliar a aquisição de competências na atuação em paragem cardiorrespiratória
Authors: Calado, Ricardo Manuel Santana
Advisors: Pedro, Adriano de Jesus Miguel Dias
Keywords: Ressuscitação cardiopulmonar
Educação
Competências
Cardiopulmonary reuscitation
Education
Skills
Issue Date: 30-Oct-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A paragem cardiorrespiratória extra-hospitalar tem uma incidência elevada em toda a europa. Muitas vidas poderiam ser salvas a cada ano se o leigo iniciasse manobras de reanimação cardi-opulmonar de forma imediata. A sobrevivência das vítimas de paragem cardiorrespiratória requer ciência, formação para os leigos e profissionais e ainda o cumprimento da cadeia de sobrevivência. A estratégia de intervenção desenvolvida durante o estágio foi “Capacitação dos alunos de 9º Ano do agrupamento de escolas de Ponte de Sor no algoritmo de suporte básico de vida e avaliar a aquisição de competências na atuação em paragem cardiorrespiratória”,através de uma formação teórico-prática acerca do algoritmo de SBV segundo as novas guidelines do European Council Ressuscitation, 2015. Educar as crianças do 9º Ano em suporte básico de vida é uma excelente estratégia para alcançar um público amplo e aumentar a percentagem de adultos treinados em uma comunidade. O relatório engloba ainda a reflexão acerca da aquisição e desenvolvimento das competências de mestre e competências de especialista em enfermagem médico-cirúrgica, na vertente da pessoa em situação crítica; TO TRAIN THE STUDENTS OF 9TH YEAR OF THE PONTE DE SOR SCHOOL GROUPING IN THE ALGORITHM OF BASIC LIFE SUPPORT AND TO EVALUATE THE ACQUISITION OF SKILLS IN THE PERFOR-MANCE IN CARDIORESPIRATORY ARREST ABSTRACT: Extra-hospital cardiorespiratory arrest occurs in about 500,000 people across Europe. It is estimated that more than 100,000 lives could be saved each year if the lay person commenced cardiopulmonary resuscitation maneuvers immediately. Survival of victims of cardiorespiratory disease requires science, training for the lay and professional, as well as the fulfillment of the survival chain. The intervention strategy developed during the internship was "To train the students of 9th Year of the Ponte de Sor school grouping in the algorithm of basic life support and to evaluate the acquisition of skills in the performance in cardiorespiratory arrest", through a form- the SBV al-gorithm according to the new guidelines of the European Coun- cil Resuscitation, 2015. Educating 9th graders in Basic Life Support is an excellent strategy for reaching a broad audience and incre-asing the percentage of adults trained in a community. The report also elaborates the reflection about the acquisition and development of the skills of master and competences of specialist in medical-surgical nursing, in the perspective of the per-son in critical situation.
URI: http://hdl.handle.net/10174/23659
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado - Enfermagem - Enfermagem Médico-cirúrgica, a Pessoa em Situação Critíca - Ricardo Manuel Santana Calado - Capacitação dos alunos de 9º ano....pdf5.76 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois