Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23615
|
Title: | Educar para a sexualidade e afetos na adolescência |
Authors: | Costa, Vânia Filipa Amado |
Advisors: | Canais, Edgar Manuel Prazeres Duarte |
Keywords: | Adolescentes Educação sexual Enfermagem comunitária Adolescents Sex education Community nursing |
Issue Date: | 11-Sep-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A adolescência é marcada pelo desenvolvimento físico, mas nem sempre é acompanhada pelo desenvolvimento cognitivo ou afetivo, sendo os adolescentes um grupo vulnerável a riscos como gravidezes não desejadas ou infeções sexualmente transmissíveis.
Os adolescentes são um grupo de intervenção prioritário e as equipas da saúde escolar devem contribuir para que estes vivenciem a sexualidade de forma segura e consciente e sem riscos.
A intervenção comunitária foi orientada para a área da sexualidade nos adolescentes que frequentam o 9º ano, tendo decorrido na Unidade de Cuidados na Comunidade D’Alagoa e na Escola Secundária do concelho de Lagoa, com finalidade de promover a aquisição de conhecimentos sobre afetos e sexualidade saudável nos adolescentes.
Este trabalho foi baseado na Metodologia do Planeamento em Saúde, no referencial teórico do Modelo de Promoção de Saúde de Nola Pender e no perfil de competências específicas do Especialista em Enfermagem Comunitária e de Saúde Pública; Educate for sexuality and affections in adolescence ABSTRACT: Adolescence is marked by deep physical development, but it is not always accompanied by cognitive or affective development. This fact makes adolescents a group vulnerable to risks, such as, unintended pregnancies or sexually transmitted diseases. Adolescents are a priority group intervention and school health teams must contribute to their sexual education in a safe,conscious and risk-free manner. Bearing this in mind, adolescents group interventions were carried out in the area of sexual education for those in the 9th grade. They took place in Alagoa's Care Unit Community and in the Secondary School of Lagoa's Municipality, in order to promote theknowledge acquisition regarding affection and sexuality in adolescents. This work was based on the Health Planning Methodology, the theoretical framework of the Nola Pender Health Promotion Model and the specific skills profile of the Community Nursing and Public Health Specialist. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23615 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|