Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23614
|
Title: | Promover a saúde das crianças reforçando as competências socioemocionais na escola |
Authors: | Parreira, Dulce Isabel Rasquinha |
Advisors: | Canais, Edgar Manuel Prazeres Duarte |
Keywords: | Enfermagem em saúde comunitária Saúde escolar Comportamento social Community health nursing School health Social behavior |
Issue Date: | 11-Sep-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Estudos revelam que o insucesso e o abando escolar afetam a saúde das crianças e que o estado de saúde mental das crianças influencia o insucesso e abandono escolar. Acrescentam que a promoção das competências socioemocionais em ambiente escolar devem ocupar um lugar de destaque para obtenção de ganhos em saúde. As orientações políticas atuais estão direcionadas no mesmo caminho.
O projeto de intervenção comunitária foi implementado na Unidade de Cuidados na Comunidade D’Alagoa, no âmbito da saúde escolar, na escola básica de Porches. Este tem como finalidade promover a saúde das crianças de um agrupamento escolar, através da promoção das competências socioemocionais na escola, nas crianças do 1º ciclo, contribuindo assim para a diminuição da retenção escolar no 2º ciclo.
Este trabalho baseou-se na metodologia do planeamento em saúde, nas competências específicas do enfermeiro especialista em enfermagem comunitária e de saúde pública e no modelo Social and Emocional Learning; Promoting children’s health by strengthening socio-emotional skills in school
Abstract:
Studies reveal that school failure and dropout affects children´s health and their mental state influences it. They add that the promotion of social-emotional competencies in school environment should occupy a prominent place in order to obtain gains in health. The current politicies should be directed in the same path.
A project of community intervention was implemented in The Unity of Community Care D’Alagoa, in scope of school health, in the Basic School of Porches.
It aims to promote the health of the children of a school group, through the promotion of social-emotional competences in school, in the children of the first cycle, contributing to the reduction of school retention in the second cycle.
This essay was based on the methodology of the health planning, on the specific competences of the specialist nurse in community nursing and public health and on the Social and Emotional Learning Model. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23614 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|