Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23568
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: o jogo simbólico como potenciador da experiência cultural das crianças |
Authors: | Oliveira, Patrícia Alexandra de Matos |
Advisors: | Bezelga, Isabel Maria Gonçalves |
Keywords: | Jogar Brincar Desenvolvimento Conhecimento cultural e atividade lúdica Game Play Development Cultural knowledge and playful activity |
Issue Date: | 17-Jun-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório de estágio, inserido no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino Supervisionada em Creche e Jardim de Infância tem como objetivo a reflexão sobre a forma como o jogo simbólico potencia a experiência cultural das crianças.
No decorrer do relatório, referenciei aspetos de fundamentação teórica, de forma, a com-preender a importância de brincar em educação de infância; a criança e o jogo simbólico apontan-do nas perspetivas de Piaget, Vigotsky e Winnicott na evolução do jogo; o contributo do jogo dramático no desenvolvimento da criança e finalmente o desenvolvimento da atividade lúdica no âmbito do conhecimento cultural.
Pretendo ao longo do relatório ainda, clarificar através da minha pesquisa ação o papel do jogo simbólico como potenciador da experiência cultural das crianças dando ênfase à forma como planifiquei e intervim na valorização deste tema; Abstract:
The symbolic game as leverage effect of children experience cultural.
This internship report, included in the scope of the curricular units of Supervised Teaching Practice in Nursery and Kindergarten aims to reflect on how the symbolic game enhances the experience cultural development of children.
In the course of the report, I referred aspects of theoretical foundation, in order to understand the importance of playing in childhood education; the child and the symbolic game pointing in the perspectives of Piaget, Vigotsky and Winnicott in the evolution of the game; the contribution of dramatic play in the child's development, and finally the development of playful activity in the context of cultural knowledge.
Throughout the report, I intend to clarify through my action research the role of symbolic play as an enhancer of children's cultural experience, emphasizing the way I planned and intervened in the appreciation of this theme. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23568 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|