Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/23105

Title: Interação mãe-bebé em sessões musicais com crianças com sinais precoces de risco
Authors: Silva, Cristiana Helena Rodrigues da
Advisors: Fanco, Vítor Daniel Ferreira
Souza, Ana Paula Ramos de
Keywords: Interação mãe-bebé
Sinais precoces de risco
Sessões musicais
Desenvolvimento
Autismo
Mother-infant interaction
Early signs of risk
Musical sessions
Development
Autism
Issue Date: 28-Feb-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Com a presente investigação pretendeu-se analisar a progressão das interações mãe-bebé, com bebés com sinais precoces de risco, no contexto de sessões musicais. Participaram no estudo crianças com risco psíquico e risco do desenvolvimento (N=3) e respetivas mães. Para analisar os comportamentos infantis e parentais, utilizou-se a Escala de Comportamentos Mãe-Bebé de Saint-Georges e colaboradores. Verificou-se que as crianças progrediram nos comportamentos com o objeto, nas vocalizações, na orientação, recetividade e procura de contato com as pessoas e, em alguns aspetos, na intersubjetividade. Verificou-se também que as mães recorreram mais ao toque e a vocalizações e menos aos objetos para estimular e interagir com a criança, fortalecendo assim o vínculo existente. Deste modo, as intervenções precoces com sessões musicais proporcionaram um aumento da interação entre as mães e as crianças e vice-versa; Mother-infant interaction in musical sessions with children with early signs of risk. Abstract: This study aimed to analyze the progression of mother-infant interactions with infants with early signs of risk, in the context of musical sessions. In this study participated by children with psychic risk and developmental risk (N=3) and their respective mothers. To analyze infant and parental behaviors, the Mother-Baby Behavior Scale of Saint-Georges et al was used. Based on this research, it is suggested that the children progressed in the behaviors with the object, in the vocalizations, in the orientation, receptivity and demand of contact with the people and in some aspects of intersubjectivity. It was also noticed that mothers to resort more to the touch and vocalizations and less objects to stimulate and interact with the child, thereby strengthening the existing bond. Therefore, early interventions with musical sessions provided an increase in the interaction between mothers and children and vice versa.
URI: http://hdl.handle.net/10174/23105
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado - Psicologia - Psicologia Clínica - Cristiana Helena Rodrigues da Silva - Interação mãe-bebé em sessões musicais....pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois