Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23072
|
Title: | A aplicação do contextual interference effect no estudo do reportório para clarinete: proposta de modelos e ferramentas de trabalho |
Authors: | Silva, Nuno Miguel Antunes da |
Advisors: | Béreau, Ana Telles |
Keywords: | Contextual interference effect Clarinete Performance Estudo variado Contextual interference effect Clarinet Performance Varied practice |
Issue Date: | 27-Nov-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta tese debruça-se sobre um fenómeno conhecido como Contextual Interference Effect (CIE) e sua aplicação ao estudo do reportório para clarinete, procurando avaliar e descrever as vantagens da sua utilização na preparação da performance musical. O CIE, aplicado à música, propõe uma forma diferente de trabalho, revelando grande eficácia na aquisição e retenção de competências motoras, e favorecendo, também, a transferência das mesmas para situações de performance. Esta descoberta de Battig (1966) baseia-se no princípio de que a transferência e aplicação de uma determinada competência em diferentes contextos é facilitada pela variação e interferência no contexto durante a sua aprendizagem. O autor descobriu que, durante o processo de aquisição de competências, os fatores que possam exagerar a dificuldade de uma tarefa, tornando-a mais complicada de executar, facilitam a sua memorização e consequente transferência para momentos distintos de performance; Abstract:
The use of Contextual Interference Effect on the study of the clarinet repertoire: proposal of practice tools and work methods
This thesis is about a phenomenon known as Contextual Interference Effect (CIE) and its use in the study of the clarinet repertoire, describing its advantages in the preparation for musical performance. This concept appears with Battig (1966) and it is based on the principle that the acquisition of motor competences is directly linked to the variables that interfere with the learning process during the acquisition of the same. The human brain is genetically wired to respond to new stimuli that are continually appearing, thus staying constantly alert and with an elevated capacity of reaction. On the contrary, the brain, when made to repeat the same action numerous times, tends to save itself, similar to when a computer enters into hibernation. These techniques, when applied to music, result in great efficacy in the learning process and in the transfer of skills to the performance. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23072 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|