|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/21966
|
Title: | Museologia no Brasil, século XXI: atores, instituições, produção científica e estratégias |
Authors: | Costa, Luciana Ferreira da |
Advisors: | Nunes, Maria de Fátima Lopes, Maria Margaret Duarte, Emeide Nóbrega |
Keywords: | História da ciência Museologia Produção cientifíca Periódicos científicos Acesso aberto Programas de pós-graduação em museologia Brasil History of science Museology Scientific production Scientific journals Open access Graduate programs in museology Brazil |
Issue Date: | 3-Nov-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta tese tem como objetivo analisar a produção científica gerada no âmbito dos
Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu em Museologia no Brasil, a partir dos
artigos de periódicos científicos de acesso aberto no arco cronológico compreendido
entre 2006 e 2016, de modo a obter um panorama atual da área na contemporaneidade.
Trata-se de uma investigação quantitativa e qualitativa que se utiliza de técnicas
bibliométricas, da análise de conteúdo por categorias temáticas e da análise de redes
sociais. O corpus de análise é composto por 188 artigos registrados no Currículo Lattes
de 37 docentes/pesquisadores do núcleo permanente dos Programas de Pós-Graduação
em Museologia. Constata que a produção científica em acesso aberto analisada se
apresenta publicada, em sua maioria, em periódicos nacionais classificados no Qualis
Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior com
estrato indicativo de qualidade; a produção científica se desenvolve com pouca
diferença entre a autoria única e múltipla; a produção científica com coautores nacionais
e internacionais é representativa de redes de colaboração intrainstitucional e
interinstitucional; e que a produção científica traz referências à autores reconhecidos e
influentes no domínio da Museologia, incluindo pesquisadores da área no Brasil.
Identifica que a produção científica se enquadra em 18 categorias temáticas no escopo
da Museologia, sendo as agendas de investigação mais incidentes
Objeto/Coleção/Acervo, Exposição Museológica, e Preservação e Conservação do
Patrimônio de Ciência e Tecnologia. Conclui que a produção científica analisada se
guia por questões que se encaixam no Quadro Geral da Disciplina Museológica
delineado pelo Comitê Internacional para a Museologia do Conselho Internacional de
Museus, mas que também se apresenta em compasso com as tendências centrais da
Museologia do século XXI; ABSTRACT:
The Brazilian Museology in the 21st century:
actors, institutions, scientific production and strategies
This thesis is aimed to analyze the scientific production generated in the scope of the
Stricto Sensu Graduate Programs in Museology in Brazil, from the papers of scientific
journals with open access in the chronologic period from 2006 to 2016, in a way of
obtaining a current panorama of this area in the contemporaneity. It is a quantitative and
qualitative investigation that uses bibliometric techniques, of the content analysis by
thematic categories and of the analysis of social networks. The corpus is composed by
188 papers registered in the Lattes Curriculum of 37 professors/researchers of the
permanent nucleus of the Graduate Programs. It is noted that the scientific production in
open access which was analyzed is mostly published in Brazilian journals that are
classified in the Qualis Journals of the Coordination of Personnel‟s of Superior Level
Improvement with an indicative stratum of quality. The scientific production is
developed in unique and multiple authorship. Also, the scientific production with
national and international coauthors is representative of networks of institutional and
inter-institutional cooperation. Moreover, the scientific production brings quotations to
recognized and influent authors in the domain of Museology, including Brazilian
researchers of this area. The research identifies that the scientific production is included
in 18 thematic categories in the scope of Museology, and the most incident investigation
agendas are Object/Collection/Acquis, Museological Exposition, and Preservation and
Conservation of the Science and Technology Patrimony. It is concluded that the
analyzed scientific production is guided by questions that fit in the General Chart of
Museological Discipline, outlined by the International Committee for Museology of the
International Council of Museums, but it is also presented in accordance with the
central tendencies of the Museology of the 21st century. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/21966 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|