|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/21876
|
Title: | Paisagens (não) habitadas |
Authors: | Rebelo, Laura Vitorino |
Advisors: | Leandro, Sandra |
Keywords: | Paisagem Pintura Perceção Habitar Memória Landscape Painting Perception Inhabit Memory |
Issue Date: | 6-Dec-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | No estado presente da investigação o panorama natural que denominamos de Paisagem, foi
designada como género da Pintura pela primeira vez no século XVI. Até então a Paisagem era
o cenário onde interagiam as personagens principais das obras numa cena mitológica, de
batalha ou religiosa. A presença da Paisagem na Arte acontece gradualmente, com o
desenvolvimento do cenário de fundo, tirando as personagens principais do lugar central, e
ocupando o centro do quadro.
Através das várias linguagens artísticas, como a Pintura ou o Desenho, e mais recentemente a
Fotografia ou o Vídeo, a Paisagem é um tema inesgotável, devido ao apelo que suscita aos
sentidos, tanto dos artistas como do público. Contudo, existe uma necessidade de pensar o
caminho que estamos a levar. Uma necessidade de parar, e olhar à nossa volta, ou então olhar
para linha do horizonte, e ao contrário do que estamos habituados, não procurar o seu limite.
Com este estudo teórico-prático, pretende-se procurar o lugar da Paisagem na Arte
Contemporânea, onde é abordada de todas as formas, criando-se novas e reais Paisagens,
revelando uma imperativa necessidade do contacto e interação com o domínio em estudo; Abstract: (Un)habit Landscape
In the present state of the investigation the natural environment which we call Landscape, was
designated as the genre of Painting for the first time in the sixteenth century. Until then the
Landscape was the scene where the main characters of the works interacted in a mythological,
battle or religious scene. The presence of the Landscape in the Art happens gradually, with the
development of the background scene, taking the main characters from the central place, and
occupying the centre of the picture.
Through the various artistic languages, such as Painting or Drawing, and more recently
Photography or Video, the Landscape is an inexhaustible theme, due to the appeal it arouses to
the senses, both for artists and the public. However, there is a need to think about the path we
are taking. A need to stop, and look around, or else look to the line in the horizon, and contrary
to what we are used, try not do to seek its limits.
With this theoretical-practical study, we intend to look for the place of the Landscape in
Contemporary Art, where it is approached in all forms, creating new and real Landscapes,
revealing an imperative need for contact and interaction with the domain under study. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/21876 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|