Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/21272

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: usar a matemática para as crianças se conhecerem melhor
Authors: Filipe, Cátia Rute Baltazar
Advisors: Canavarro, Ana Paula
Keywords: Matemática
Organizar e trabalhar com dados
Estatística
Conexões
Pré-escolar
Mathematics
Organize and work with data
Statistics
Connections
Preschool
Issue Date: 13-Jun-2017
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este relatório traduz a investigação realizada no âmbito da unidade curricular da Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-Escolar e em Creche, inserida no mestrado em Educação Pré-Escolar da Universidade de Évora. Esta investigação decorreu em dois contextos, tendo sido realizada inicialmente numa sala de creche e posteriormente, numa sala de jardim de infância. Ambos os contextos pertencem ao Colégio Obra de São José Operário, em Évora. A investigação realizada teve como objetivos compreender, analisar e refletir sobre a forma como as crianças desenvolvem a capacidade de lidar com dados. Desta forma, pretendeu-se responder às seguintes questões: Como se envolvem as crianças na recolha dos dados? Como participam na organização e representação dos dados? Como interpretam os dados organizados para obter conclusões? Ao longo da investigação foi realizada uma intervenção didática, onde preparei e orientei uma sequência de tarefas que permitiram às crianças conhecerem-se melhor umas às outras através da análise de dados, averiguando por exemplo qual o seu tempo meteorológico preferido. Em relação às conclusões, evidencio que as crianças conseguiram retirar conclusões dos dados recolhidos através da sua organização e representação, embora tenha notado que elas tenham sentido dificuldade em concluir, num dos casos específicos, as evidências sobre o dado menos escolhidos; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education: Use Mathematics for children to get to know each other better Abstract: This report focuses on a research developed on the curricular unit of the Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and Daycare Education, from the Master in Pre-school Education of the University of Évora. This research was developed on two contexts, initially in a nursery room and later in a kindergarten room, both at the Colégio Obra de São José Operário, in Évora. The objective of the research was to understand, analyze and reflect on how children develop the capacity to deal with data. In this way, it was intended to answer the following questions: How children are involved in data collection? How do they participate in the organization and representation of the data? How do they interpret the organized data for in order to reach conclusions? An intentional didactic intervention was planed and put inaction in order to promote the contact of children with the informal study of situations concerning data collection and treatment. This enabled the collection of data in both contexts. The analysis of the data was based on the theoretical references and the initial questions of the investigation. In relation to the conclusions, I note that the children have been able to draw conclusions from the data collected through their organization and representation, although they have noted that they have found it difficult to conclude, in one of the specific cases, the evidence on the least chosen data.
URI: http://hdl.handle.net/10174/21272
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório Final Cátia Filipe.pdf18.41 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois