Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/20737

Title: A avaliação na educação pré-escolar: congruências, finalidades e idiossincrasias
Authors: Serafino, Maria Martinho Serrenho Santos de Campos
Advisors: Araújo, Luísa Paula de Sousa Lobo Borges de
Issue Date: May-2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este estudo teve como principal objectivo saber de que modo se concretiza o processo da avaliação na educação pré-escolar do sistema educativo nacional e se, em conformidade com as Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar, este se assume como um processo congruente com a singularidade desse espaço educativo. Para este trabalho de investigação utilizámos uma metodologia qualitativa e interpretativa, recorrendo à entrevista semi-estruturada a seis educadoras de infância vinculadas a Jardins de Infância do Ministério da Educação, em seis diferentes agrupamentos de escolas, para desta forma estabelecermos as interpretações contrastivas. Relativamente aos dados analisados, estes revelaram que existem diferenças entre as práticas das educadoras e as concepções teóricas que defendem. Os resultados mostram que as educadoras vêem como principal função da avaliação a certificação de competências nas crianças para a integração no 1o Ciclo e se submetem à uniformização dos modelos normativos da avaliação, em contradição com as Orientações Curriculares. ABSTRACT: The main objective of this study is to understand how the evaluation done in public kindergartens is considered a specific assessment process within the National System of Education, following the Curriculum Guidelines for Preschool Education. The study identifies how the evaluation is understood and describes how the assessments obtained are consistent with the singularity of preschool education. The interpretative and qualitative methodology was anchored on six semi-structured interviews to preschool teachers, from public kindergarten, integrated into six different school clusters, to obtain contrasting interpretations. The data collected shows differences between the evaluation practices in place and the theoretical perceptions of teachers. Results indicate that the evaluation process is focused on the assessment children's skills, in order to secure their integration in the next education cycle, and that teachers accept the normative models imposed on them, in contradiction with the recommendations of the Curriculum Guidelines for Preschool Education.
URI: http://hdl.handle.net/10174/20737
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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