Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/20678

Title: Gestão da visibilidade LGB no contexto do ensino superior
Authors: Morais, Ana Lúcia Serra
Advisors: Melo, Madalena
Keywords: Orientação sexual
Coming out
Gestão da visibilidade
Discriminação
Ensino superior
Sexual orientation
Coming out
Management visibility
Discrimination
Higher education
Issue Date: 15-Dec-2016
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo tem como principal objetivo a compreensão da forma como lésbicas, gays e bissexuais gerem a visibilidade da sua orientação sexual no contexto do ensino superior, bem como a relação entre esta com a perceção da discriminação nesse contexto. Neste sentido, foi utilizada uma amostra de 289 estudantes de instituições do ensino superior de todo o país. Para esta avaliação, foram utilizados dois instrumentos: a Escala de Gestão da Visibilidade da Orientação Sexual (Lasser, Ryser & Price, 2010) e o Questionário de Gestão da Visibilidade e Discriminação em Contextos do Ensino Superior, criado para esta investigação. Os principais resultados apontam diferenças na gestão da visibilidade quanto ao género, orientação sexual, visibilidade da orientação sexual, visibilidade da orientação sexual perante a família, nível de religiosidade e ciclo de estudos. No que diz respeito à perceção de discriminação, os resultados apresentam diferenças quanto à orientação sexual e à área de estudos. Por fim, os resultados conclusivos mostram que existe uma correlação entre a visibilidade da orientação sexual e a perceção de discriminação, no contexto do ensino superior; Abstract: This study aims to understand how lesbian, gay and bisexual (LGB) manage the visibility of their sexual orientation in the context of higher education, as well as the relationship between this management with their perception of discrimination. In this sense, we used a sample of 289 students from higher school institutions across the country. For this evaluation, two instruments were used: the Visibility Management Scale of Sexual Orientation (Lasser, Ryser & Price, 2010) and the Visibility Management and Discrimination in Contexts of Higher Education Questionnaire, created for this research. The main results show that participant’s gender, sexual orientation, visibility of sexual orientation, visibility of sexual orientation within the family, level of religiosity and course of study are related to the management visibility of sexual orientation. With regard to the perception of discrimination, the results showed differences in sexual orientation and study area. Finally, the conclusive results show that there is a correlation between the visibility of sexual orientation and the perception of discrimination in the context of higher education.
URI: http://hdl.handle.net/10174/20678
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação definitiva - juri.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois