Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18922

Title: Jorge Afonso: uma interrogação essencial na pintura primitiva portuguesa
Authors: Caetano, Joaquim Oliveira
Advisors: Machado, José Alberto Gomes
Keywords: Jorge Afonso
Pintura portuguesa
Renascimento
Convento de Cristo
Convento da Madre de Deus
Convento de Jesus de Setúbal
Jorge Afonso
Early portuguese painting
Renaissance painting
Convent of Christ Tomar
Monastery of Madre de Deus
Monastery of Jesus Setúbal
Issue Date: 26-Feb-2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O pintor Jorge Afonso (c. 1480-1540) ocupou cargos da maior importância e foi mestre de alguns dos mais importantes artistas da primeira metade do século XVI. Por laços familiares, por ligações profissionais, ou como representante régio no fornecimento e controle de empreitadas, esteve no centro das grandes obras artísticas do seu tempo. Fez uma carreira como oficial de armaria dentro da reestruturação manuelina, o que o tornou, também do ponto de vista simbólico, uma figura importante da corte do Venturoso. A Jorge Afonso são atribuídas as grandes tábuas da Charola do Convento de Cristo de Tomar, oito pinturas do mosteiro da Madre de Deus e o retábulo do Convento de Jesus de Setúbal. A dissertação reanalisa os dados biográficos do pintor, estuda as pinturas incluindo o seu desenho subjacente, e reelabora a compreensão da pintura portuguesa do tempo, vista sob a influência desta figura tutelar; ABSTRACT: Jorge Afonso. An essential quest on Portuguese primitive painting. Painter Jorge Afonso (1480-1540), held positions of major importance and was master of some of the most remarkable artists of the first half of the 16th century. By family links, by professional connections or as Royal representative for the supply and control of works, he was at the very center of the great artistic works of his time. He built a career as Herald what made him an important figure in King D. Manuel’s court . To Jorge Afonso are attributed the large paintings of the ‘Christ’s Convent’ Ambulatory in Tomar, eight paintings from the ‘Madre de Deus’ monastery and the ‘Covent of Jesus’ altarpiece in Setubal. This dissertation reanalysis the painter biographical data, studies the paintings including its underdrawing and reconstructs the understanding of Portuguese painting of that time, perceived under the influence of this tutelary figure.
URI: http://hdl.handle.net/10174/18922
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tese Doutoramento - Joaquim Oliveira Caetano.pdf303.35 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois