|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18453
|
Title: | Nicolau e Nicolina, 90 anos de travessuras |
Authors: | Mendes, Teresa Maria Ventura |
Advisors: | Correia, João Pancada |
Issue Date: | 3-Mar-2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Tomámos a rubrica Diabruras de Nicolau, mais tarde Nicolau e Nicolina, do primeiro suplemento infantil de
grande fôlego em Portugal – o Notícias Miudinho do Diário de Notícias, – e propusemo-nos criar cinco Livros-
-de-Montar, um para cada fase do seu percurso, entre 1924 e 1933.
Observámos o percurso das publicações infantis em Portugal, particularmente nas décadas dos nossos
protagonistas, e tirámos ilações dos seus períodos áureos; pesquisámos suportes e mecanismos em
papel recortado e todo o tipo de livros, no limiar do conceito. Tentámos perceber como poderíamos, sem
recorrer a mão-de-obra estrangeira, criar livros pop-up em Portugal, a baixo custo, e contribuir para melhorar
dois pontos fracos da cultura de hoje, que o nosso exercício na docência verifica diariamente: desenvolver
competências ao nível da motricidade fina, perceção do espaço e gosto pela leitura; e fomentar momentos de
partilha “analógica” entre gerações, cuja falta é hoje gritante; ABSTRACT:
NICOLAU E NICOLINA,
90 years of pranks
Taking as a starting Diabruras de Nicolau, later Nicolau e Nicolina, the first children’s supplement of grand
success in Portugal – the Notícias Miudinho of Diario de Noticias, - we proposed to create five books to
assemble, one for each phase of its course, between 1924 and 1933.
We analysed the course of children’s publications in Portugal, particularly in the decades of our protagonists,
taking conclusions of its golden periods; we searched for supports and mechanisms in cut paper and all kind
of books, in the concept’s threshold. We tried to understand how we could create, without resorting to cheap
labour from around the globe, pop-up books in Portugal, at low cost, and also to contribute to improving two
weak points in today’s culture, that we as teachers face every day: to develop delicate motor skills, space
perception and a taste for reading; and to encourage moments of analogical closeness between generations,
whose absence is striking today. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18453 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|