|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18329
|
Title: | O contrabaixo como instrumento solista na segunda metade do século XIX em Lisboa: perspectiva histórica e analítica, edição crítica |
Authors: | Aguiar, Adriano Augusto Martins da Rocha Oliveira |
Advisors: | Telles, Ana |
Keywords: | Contrabaixo solista Século XIX Lisboa Cordeiro Gazul Soares Double bass soloist Nineteenth century Lisbon Cordeiro Gazul Soares |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente dissertação de estrutura tripartida tem como objetivo primordial dar a conhecer três
obras para contrabaixo solista escritas em Lisboa na segunda metade do século XIX, através da análise
musical destas composições e de uma Edição Crítica, acompanhada pelo respetivo enquadramento
histórico. Estas três obras foram escritas pelos contrabaixistas/compositores João Rodrigues
Cordeiro (1826, Rio de Janeiro – 1881, Lisboa), Francisco de Freitas Gazul (1842 – 1925, Lisboa)
e Júlio António Avelino Soares (1846 – 1888), aos quais são dedicados alguns capítulos de teor
biográfico. Coloca-se o foco de investigação no ensino no Conservatório de Música de Lisboa, assim
como na passagem por Lisboa, no Teatro de São Carlos (palco principal da Lisboa novecentista),
dos virtuosos italianos Luigi Anglois, Giovanni Bottesini e Italo Caimmi; Abstract:
The double bass as a soloist instrument in the second half of the nineteenth century in
Lisbon: Historical and analytical perspective, critical edition.
This dissertation of tripartite structure has the primary objective of bringing to light three works for
double bass soloist written in Lisbon in the second half of the nineteenth century through the musical
analysis of these compositions and a Critical Edition accompanied by an examination of their
historical background. These three works were written by the double bassists and composers João
Rodrigues Cordeiro (1826, Rio de Janeiro – 1881, Lisbon), Francisco de Freitas Gazul (1842, Lisbon
– 1925, Lisbon) and Júlio António Avelino Soares (1846, Lisbon – 1888, Lisbon), to whom are dedicated
some chapters with biographical information. The focus of this investigation is on the teaching
practices at the Conservatório de Música de Lisboa as well as on the passage through Lisbon, at the
Teatro de São Carlos (the principal stage in nineteenth century Lisbon) of the italian virtuosi Luigi
Anglois, Giovanni Bottesini and Italo Caimmi. NOTA: Contém Anexos indisponiveis online. Consulta presencial |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18329 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|