Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18329

Title: O contrabaixo como instrumento solista na segunda metade do século XIX em Lisboa: perspectiva histórica e analítica, edição crítica
Authors: Aguiar, Adriano Augusto Martins da Rocha Oliveira
Advisors: Telles, Ana
Keywords: Contrabaixo solista
Século XIX
Lisboa
Cordeiro
Gazul
Soares
Double bass soloist
Nineteenth century
Lisbon
Cordeiro
Gazul
Soares
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente dissertação de estrutura tripartida tem como objetivo primordial dar a conhecer três obras para contrabaixo solista escritas em Lisboa na segunda metade do século XIX, através da análise musical destas composições e de uma Edição Crítica, acompanhada pelo respetivo enquadramento histórico. Estas três obras foram escritas pelos contrabaixistas/compositores João Rodrigues Cordeiro (1826, Rio de Janeiro – 1881, Lisboa), Francisco de Freitas Gazul (1842 – 1925, Lisboa) e Júlio António Avelino Soares (1846 – 1888), aos quais são dedicados alguns capítulos de teor biográfico. Coloca-se o foco de investigação no ensino no Conservatório de Música de Lisboa, assim como na passagem por Lisboa, no Teatro de São Carlos (palco principal da Lisboa novecentista), dos virtuosos italianos Luigi Anglois, Giovanni Bottesini e Italo Caimmi; Abstract: The double bass as a soloist instrument in the second half of the nineteenth century in Lisbon: Historical and analytical perspective, critical edition. This dissertation of tripartite structure has the primary objective of bringing to light three works for double bass soloist written in Lisbon in the second half of the nineteenth century through the musical analysis of these compositions and a Critical Edition accompanied by an examination of their historical background. These three works were written by the double bassists and composers João Rodrigues Cordeiro (1826, Rio de Janeiro – 1881, Lisbon), Francisco de Freitas Gazul (1842, Lisbon – 1925, Lisbon) and Júlio António Avelino Soares (1846, Lisbon – 1888, Lisbon), to whom are dedicated some chapters with biographical information. The focus of this investigation is on the teaching practices at the Conservatório de Música de Lisboa as well as on the passage through Lisbon, at the Teatro de São Carlos (the principal stage in nineteenth century Lisbon) of the italian virtuosi Luigi Anglois, Giovanni Bottesini and Italo Caimmi. NOTA: Contém Anexos indisponiveis online. Consulta presencial
URI: http://hdl.handle.net/10174/18329
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
4 _00075-Adriano-4.mov117.71 MBVideo QuicktimeView/Open
3 _00074-Adriano-3.mov474.02 MBVideo QuicktimeView/Open
2 _00073-Adriano-2.mov73.35 MBVideo QuicktimeView/Open
1 _00072-Adriano-1.mov491.67 MBVideo QuicktimeView/Open
TESE_AA_VOL2_20150914_corr.pdf91.25 MBAdobe PDFView/Open
TESE_AA_VOL1_20150924_2105.pdf45.78 MBAdobe PDFView/Open
capa AA Vol 2_20150907_corr.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
capa AA Vol 1_20150907_corr.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois