Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18300
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: a importância do brincar na educação de infância |
Authors: | Pereira, Joana Maria Falcato |
Advisors: | Bezelga, Isabel Maria Gonçalves |
Keywords: | Brincar Crianças Aprender Educador Desenvolvimento Playing Children Learning Educator development |
Issue Date: | 15-Mar-2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório realizado no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino Supervisionada em Creche e Jardim-de-Infância propõe uma abordagem reflexiva e investigativa em torno da importância do brincar.
O relatório refere a ação educativa desenvolvida, com recurso ao caderno de formação, sustentado na metodologia de investigação-ação que conduziu à utilização de instrumentos de análise como resposta às problemáticas encontradas. A metodologia de investigação-ação baseou-se na aplicação das escalas da ITERS e da ECERS, para analisar e refletir acerca do ambiente educativo, e foram ainda realizadas entrevistas às educadoras, pais e crianças a fim de compreender de que forma as educadoras e pais apoiavam as crianças na brincadeira.
Os resultados mostram que em ambos os contextos, as crianças se mostravam bastante interessadas pela exploração de diferentes e novos materiais, aumentando desta forma a sua criatividade e imaginação. Foi evidenciado o papel do adulto enquanto mediador das interações criança-criança no processo de aprendizagem; Supervised Teaching Practice in Preschool Education: The Importance of Play in Childhood Education
Abstract:
This report done within the course units of Supervised Teaching Practice in Nursery and Garden - of - Childhood proposes a reflective and investigative approach on the importance of play.
The report refers to the educational action developed , using the training notebook , supported the research - action methodology that led to the use of analytical tools in response to problems encountered.
The methodology of action-research was based on the application of the scales of ITERS and ECERS to analyze and reflect on the educational environment , and interviews were also carried out to educators , parents and children in order to understand how educators and parents supporting children in play.
The results show that in both contexts, the children showed very interested in the exploration of different and new materials, thus increasing your creativity and imagination. The adult's role as mediator of child-child interactions in the learning process was evident . |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18300 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|