Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18300

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: a importância do brincar na educação de infância
Authors: Pereira, Joana Maria Falcato
Advisors: Bezelga, Isabel Maria Gonçalves
Keywords: Brincar
Crianças
Aprender
Educador
Desenvolvimento
Playing
Children
Learning
Educator development
Issue Date: 15-Mar-2016
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório realizado no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino Supervisionada em Creche e Jardim-de-Infância propõe uma abordagem reflexiva e investigativa em torno da importância do brincar. O relatório refere a ação educativa desenvolvida, com recurso ao caderno de formação, sustentado na metodologia de investigação-ação que conduziu à utilização de instrumentos de análise como resposta às problemáticas encontradas. A metodologia de investigação-ação baseou-se na aplicação das escalas da ITERS e da ECERS, para analisar e refletir acerca do ambiente educativo, e foram ainda realizadas entrevistas às educadoras, pais e crianças a fim de compreender de que forma as educadoras e pais apoiavam as crianças na brincadeira. Os resultados mostram que em ambos os contextos, as crianças se mostravam bastante interessadas pela exploração de diferentes e novos materiais, aumentando desta forma a sua criatividade e imaginação. Foi evidenciado o papel do adulto enquanto mediador das interações criança-criança no processo de aprendizagem; Supervised Teaching Practice in Preschool Education: The Importance of Play in Childhood Education Abstract: This report done within the course units of Supervised Teaching Practice in Nursery and Garden - of - Childhood proposes a reflective and investigative approach on the importance of play. The report refers to the educational action developed , using the training notebook , supported the research - action methodology that led to the use of analytical tools in response to problems encountered. The methodology of action-research was based on the application of the scales of ITERS and ECERS to analyze and reflect on the educational environment , and interviews were also carried out to educators , parents and children in order to understand how educators and parents supporting children in play. The results show that in both contexts, the children showed very interested in the exploration of different and new materials, thus increasing your creativity and imagination. The adult's role as mediator of child-child interactions in the learning process was evident .
URI: http://hdl.handle.net/10174/18300
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório de Estágio.pdf3.33 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois