Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18219

Title: Pedro Blanco: a vida e a obra para piano
Authors: Silva, Nuno Luís Caçote da
Advisors: Béreau, Ana Telles
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Numa época em que correntes estéticas de filiação nacionalista marcavam a cultura musical europeia, uma parte significativa do legado musical de Pedro Blanco (1883- 1919), em que se incluem as suas Suites, e obras orquestrais, sofre influência do chamado Movimento Nacionalista Espanhol, corrente estética iniciada por Felipe Pedrell, professor de composição de Pedro Blanco. O Porto do início do séc. XX vivia no esplendor musical do pós-romantismo wagneriano, manifestando-se essa outra vertente estética em obras de Pedro Blanco como as Mazurkas, as Valsas ou o seu Concerto para piano op. 15, através de um conjunto de características associadas ao lado mais obscuro, sombrio e melancólico típico deste movimento estético. Este trabalho de investigação pretende estudar estas duas vertentes e estabelecer pontes entre elas, dando ao intérprete importantes pistas para um melhor conhecimento e interpretação da obra musical de Pedro Blanco; Abstract: Pedro Blanco – His life and his piano works In a period of time, where nationalist aesthetic currents defined European musical culture, the major part of the musical legacy of Pedro Blanco, as his Suites, the orchestral pieces, or the voice and piano pieces, were strongly influenced by the aesthetic movement known as Spanish Nationalism, initiated by Felipe Pedrell (Blanco’s composition teacher). At the beginning of the 20th century, Porto was living in the musical splendor of wagnerian post-romanticism. Pedro Blanco’s work features Mazurkas, Valsas and the Concerto op. 15 for piano and orchestra, which are related to this darker, gloomier and more melancholic side, typical from this post-romantic aesthetical movement. The aim of this work is to underline these two main ideas, to establish a correlation between them and at the same time to give the performer essential tips for a better knowledge and interpretation of Pedro Blanco’s musical work. NOTA: Contém anexos indisponiveis online. Consulta presencial
URI: http://hdl.handle.net/10174/18219
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Concerto op15 em si menor Pedro Blanco (3º andamento).mp432.16 MBMicrosoft VisioView/Open
Concerto em si menor op 15 Pedro Blanco (2º andamento).mp419.65 MBMicrosoft VisioView/Open
Concerto em si menor op 15 Pedro Blanco (1º andamento).mp459.69 MBMicrosoft VisioView/Open
Doutoramento - Nuno Caçote da Silva.pdf3.03 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois