Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18218

Title: O insucesso escolar: da avaliação à intervenção cognitivo-comportamental
Authors: Coradinho, Helena Isabel Falcão
Advisors: Cota, Edgar Aníbal Galindo
Keywords: Insucesso escolar
Avaliação
Intervenção cognitivo-comportamental
Modificação do comportamento
Compreensão verbal
Leitura
Ortografia
Matemática
School failure
Cognitive-behavioral intervention
Behavior modification
Verbal comprehension
Reading
Spelling
Mathematics
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O objetivo principal desta investigação é desenvolver procedimentos de diagnóstico e treino baseados nas técnicas de modificação do comportamento para ajudar a eliminar os problemas de insucesso escolar de alunos em contexto escolar. Neste sentido foram implementados programas de treino baseados nas técnicas de modificação do comportamento a três alunos do 4.0 ano de escolaridade na situação de insucesso escolar, de acordo com um design de linha de base múltipla entre individuas. Após a intervenção foram detetados ganhos consideráveis nas competências de compreensão verbal, leitura, ortografia e Matemática em todos os alunos, os quais parecem derivar da implementação dos programas de treino. Concluindo-se assim, que uma intervenção de caráter individual baseada nas técnicas cognitivo-comportamentais pareça melhorar o desempenho escolar de alunos do ensino básico na situação de insucesso escolar; ABSTRACT: The main objective of this research is to develop diagnostic and training procedures based on behavior modification techniques to help eliminate the problems of school failure in school children. Training programs based on the behavior modification techniques have been applied to three 4th grade children with school failure problems, according to a multiple baseline across subjects design. Considerable gains in verbal skills, reading, spelling and mathematics have been observed after the intervention, which seem to be a consequence of the implementation of training programs in all children. lt is concluded that an individual intervention based on cognitive­behavioral techniques seems to improve the academic performance of elementary school children with problems of school failure.
URI: http://hdl.handle.net/10174/18218
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Helena Isabel Falcão Coradinho_Tese de Mestrado.pdf54.44 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois