Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/17584

Title: Benny Goodman: o clarinete e a improvisação
Authors: Gaspar, Paulo Jorge Fialho
Advisors: Lopes, Eduardo
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Benny Goodman é uma referência essencial no contexto da ambivalência musical. Enquanto desenvolvia uma carreira brilhante no contexto do jazz, Goodman teve sempre uma estreita relação com a música e os compositores eruditos, da qual resultaram algumas das obras do repertório para clarinete mais importantes da História. Esta dissertação pretende mostrar esta ambivalência de Goodman através de três aspectos essenciais: (1) interpretação do repertório que lhe foi dedicado, (2) o seu estilo enquanto improvisador e (3) a sua contribuição para o ensino. Pretende-se fazer uma reflexão sobre o pensamento do intérprete sobre as práticas a incorporar na performance do repertório tradicional e daquele com influências do jazz, bem como sobre as ferramentas para o desenvolvimento da capacidade de improvisação em diversos estilos musicais. Em jeito de conclusão será apontada uma proposta metodológica para o ensino do clarinete, que poderá também ser útil no ensino de outros instrumentos; ABSTRACT:Benny Goodman is an essential reference within the concept of musical ambivalence. While developing a brilliant jazz career, Goodman always had a close relationship with classical musicians and composers, which resulted in some of the most important works of the repertoire for clarinet. This thesis intends to show Goodman's ambivalence through three essential aspects: (1) the interpretation of the repertoire that was dedicated to him, (2) his improvisational style, and (3) his contribution to education. A reflection is made on the performer’s concepts regarding the performance practice of the classical and jazz repertoire, as well as the tools to allow the development of improvisational abilities in different music genres. In the final part it is presented a methodology for clarinet teaching, which may also be useful when teaching other instruments.
URI: http://hdl.handle.net/10174/17584
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
volume II.pdf229.33 MBAdobe PDFView/Open
Volume I.pdf6.66 MBAdobe PDFView/Open
Memories Of You.mp34.67 MBaudio/basicView/Open
Sing Sing Sing (With a Swing).wma12.34 MBaudio/basicView/Open
Stompin at the Savoy.mp32.68 MBaudio/basicView/Open
After You've Gone.mp32.63 MBaudio/basicView/Open
Derivations IV - Ride-Out.wma5.75 MBaudio/basicView/Open
Derivations II - Contrapuntal Blues.wma9.23 MBaudio/basicView/Open
Derivations I - Warm Up.wma4.48 MBaudio/basicView/Open
Derivations III - Rag.wma3.33 MBaudio/basicView/Open
Prelude, Fugue & Riffs.wma11.12 MBaudio/basicView/Open
02 Concerto for Clarinet and String Orchestra (With Piano & Harp).wma23.96 MBaudio/basicView/Open
Ebony Concerto III - Moderato con Moto.wma5.36 MBaudio/basicView/Open
Ebony Concerto II - Andante.wma3.75 MBaudio/basicView/Open
Ebony Concerto I - Allegro Moderato.wma4.37 MBaudio/basicView/Open
Contrasts II - Pihenö (Relaxation).wma6.46 MBaudio/basicView/Open
Contrasts - III-Sebes (Fast Dance).wma9.87 MBaudio/basicView/Open
Contrasts - I - Verbunkos (Recruiting Dance).wma7.81 MBaudio/basicView/Open
Stealin Apples.mp37.4 MBaudio/basicView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois