Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/17556

Title: Vivências e perceções do estágio curricular em estudantes de psicologia da Universidade de Évora
Authors: Andrade, Carina Salomé Monteiro Lopes de
Advisors: Diniz, António Augusto Pinto Moreira
Keywords: Universidade
Mundo do trabalho
Desenvolvimento de carreira
Estágio curricular
University
Labor world
Career development
Curricular trainneeship
Issue Date: 2016
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Com este trabalho pretendeu-se investigar as vivências e perceções do estágio curricular em estudantes do Mestrado em Psicologia da Universidade de Évora (N = 43), considerando as áreas de especialização em Psicologia Clínica e da Saúde, Psicologia da Educação e Psicologia do Trabalho e das Organizações. Foi utilizada a versão adaptada para estudantes de psicologia do IVPE-ES. Esta versão foi examinada previamente para analisar a validade estrutural da prova. Os resultados conduziram à redução do número de itens nas dimensões Socialização Profissional e Institucional, Apoio/Recursos/Supervisão na Instituição, Apoio/Recursos/Supervisão na Universidade, e Aspetos Sócioemocionais, para garantir a sua homogeneidade, como a sua fiabilidade. Não foi possível operacioanalizar a dimensão Aprendizagem e Desenvolvimento Profissional. Verificou-se, ainda, que não existem diferenças estatisticamente significativas quanto à opção de escolha do estágio, quanto ao contacto anterior com a Instituição e quanto ao contacto anterior com o trabalho remunerado nas dimensões. Por outro lado, existem diferenças estatisticamente significativas quanto à formação académica do supervisor, quanto à mudança de residência, quanto às três áreas e ao tempo de estágio nas dimensões; Curricular Traineeship’s Livings and Perceptions of Psychology Master’s Degree Students of University of Évora Abstract: The main goal of this work is investigating the curricular traineeship’s livings and perceptions of Psychology Master’s Degree students of University of Évora. (N = 43), considering the three specialization areas in Clinical Psychology, Educational Psychology and Organizational Psychology. The update version for psychology students of the ILPI - HE. was used. This version was previously examined to analyze the structural validity of the test. This study was cross-sectional and descriptive (correlational and differential) and the obtained results led to the need of reducing the number of items of the dimensions Support/Resource/Supervision at the University, Support/Resource/Supervision at the Institution, Institutional and Professional Socialization and Socio-Emotional Aspects, to ensure the inter-items unity that composes each dimension, as well their reliability. It wasn’t possible to operationalize the Professional Development and Learning dimension. It was verified that do not exist statistically significant differences between the dimensions and the traineeship choice option, or the previous contact with the institution or the previous contact with paid work. On the other hand, there are statistically significant differences between the dimensions and the mentor’s degree, or the change of town, or the time of traineeship or the three specialization areas and, also, between the time of traineeship and the three specialization areas.
URI: http://hdl.handle.net/10174/17556
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tese carina.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois