Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/17438

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar e 1.º ciclo do ensino básico: relação escola-família: o emergir de uma intervenção cooperada
Authors: Capucho, Suse Bela Santos
Advisors: Godinho, Maria de Fátima Aresta
Keywords: Relação escola-família
Participação
Interação
Crianças
Desenvolvimento
Aprendizagens
Investigação-ação
School-family
Relationship
Participation
Interaction
Children
Development
Learning
Investigation-intervention
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório de estágio surgiu no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico e com o fim da obtenção do grau de mestre nos níveis de ensino de pré-escolar e 1º ciclo. Neste relatório é descrito todo o processo de investigação – ação que decorreu nos dois contextos onde foi desenvolvida a Prática Supervisionada em Educação Pré- Escolar e 1ºCiclo do Ensino Básico. Este trabalho tem como objetivo compreender a temática da relação escola-família bem como apresentar as ações desenvolvidas e que potenciaram essa relação. Para o aprofundamento teórico da temática abordam-se questões como: a definição de família, o papel do educador, a relação escola-família: uma relação de complementaridade, tipos de participação escola-família, a influência dos vários sistemas na relação escola-família segundo Bronfenbrenner e por fim a análise dos documentos do Ministério da Educação em relacionados com a relação escola-família. Na metodologia utilizaram-se instrumentos de recolha de forma a favorecerem a compreensão dos contextos e a definição de ações. Durante a prática foram propostos vários momentos de interação com a família de onde resultaram aprendizagens evidenciadas neste relatório; Supervised Teaching Practice in Preschool Education and Teaching in the 1st cycle of Primary Education: school-family relationship: the emergence of a cooperative intervention Abstract: This report comes within the Stage Master of Preschool Education and Teaching in the 1st cycle of Primary Education and it is designated to obtain the Master degree in the referred educational levels. In this report it is described all the process of investigation/intervention developed in the contexts of supervised teaching practice in Preschool Education and Teaching in the 1st cycle of Primary Education. The purpose of this work is to understand the theme of school-family relationship as well as to present the developed actions that strength that relationship. In order to make a theoretical study of this theme some issues are approached: definition of family, the educator’s role, the school-family relationship: the relation of complementarity, the types of school-family participation, the influence of various systems in the school-family relationship according to Bronfenbrenner and the analysis of data from Ministério da Educação related with the school-family relationship. The methodology used in this work involves gathering instruments in order to promote the understanding of the contexts and the definition of actions. During the practice several moments of interaction with the family which have evidenced learning are proposed. Keywords: school-family relationship; participation; interaction; children, development; learning; investigation-intervention
URI: http://hdl.handle.net/10174/17438
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório - Relação escola-família - o emergir de uma intervenção cooperada .pdf3.42 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois