Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/16683

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada em ensino de artes visuais no 3º ciclo do ensino básico e secundário: como o ensino das artes visuais pode contribuir a atender as diversidades?
Authors: Botelho, Joana Manta
Advisors: Pagès, Judit Vidiella
Keywords: Diversidades
Identidades culturais
Currículo
Educação artística
Relatório de estágio
relatório da prática de ensino supervisionada
Diversity
Cultural identities
Curriculum
Artistic education
Report stage
Reportof supervised teaching practice
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este relatório surge no âmbito do mestrado de Ensino de Artes Visuais no Terceiro ciclo e Secundário desenvolvido na Universidade de Évora. Foi realizado em torno do desenvolvimento do meu posicionamento docente; teve como motor a investigação realizada em torno da análise dos alunos e de possíveis abordagens ao currículo (Teoria das Inteligências múltiplas, Janela de Johari, trabalho cooperativo, currículo oculto, cultura visual e material…), os conteúdos e as formas utilizadas para a transmissão de conteúdos nas aulas por mim lecionadas e a análise às aulas dos professores cooperantes a que assisti. A diversidade é o elemento unificador do relatório. Pode ser um conceito de aplicação pedagógica a vários níveis: atende às crianças com NEE – Necessidades Educativas Especiais, permite analisar cada aluno e, conjugando análises, cada turma – tendo em conta as características que tornam cada criança única e inconfundível – sendo um recurso fulcral quando se procura diferentes abordagens ao currículo; ABSTRACT: Report of Supervised Teaching Practice in Teaching Visual Arts in the 3rd cycle of Basic Education and Secondary - As the Teaching of the Visual Arts can contribute to meet the diversity? This report is part of the Master of Visual Arts Teaching for the Third Cycle and Secondary Education completed at Universidade de Évora. It was developed during my teaching positioning process. And it was based on the research that analyzed students and possible approaches to the curriculum (Multiple Intelligences Theory, Johari Window, cooperative work, hidden curriculum, visual and material culture…), as well as contents and forms used for content delivery in the classes I taught and was also based on the analysis of classes of cooperative teachers that I observed. Diversity is the unifying element of the report. This concept may have a pedagogical application at many levels: it suits children with SEN (Special Educational Needs), allows the study of each student and also each class when combining analysis – taking into account the characteristics that make each student unique and different – and is therefore a vital resource when looking for different approaches to a curriculum.
URI: http://hdl.handle.net/10174/16683
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório Final.pdf11.74 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois