Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/16136

Title: A formação inicial de professores de física e química: perceções de alunos em processo de prática pedagógica
Authors: Assunção, Susana Maria Guerra Martins dos Santos
Advisors: Neto, António José dos Santos
Cid, Marília Castro
Keywords: Formação inicial de professores
Mestrado em Ensino da física e da química
Prática pedagógica
Perceções
Estudantes
Initial teachers education
Masters in education of physics and chemistry
Pedagogical practice
Perceptions
Students
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Enquadrando, histórica e legalmente, a formação inicial proporcionada nos últimos anos aos professores, em Portugal, pretendemos identificar as principais mudanças aí ocorridas, após o início da adoção, na área da Educação, de políticas europeias comuns, com especial incidência em algumas das áreas dos cursos de formação de professores de Física e Química. As nossas opções metodológicas permitem-nos classificar o nosso estudo como qualitativo, intensivo, realizado num micro nível, com cinco participantes, alunos de um Mestrado em Ensino da Física e da Química, de uma universidade pública. Os dados foram recolhidos através de entrevistas semiestruturadas e notas de campo, em dois momentos distintos. Na análise das entrevistas recorremos à técnica de análise de conteúdo. A nossa investigação mostra a adoção, por parte dos futuros professores, de estratégias de sala de aula que potenciam o interesse dos jovens pelas áreas das ciências; de práticas reflexivas consideradas como muito importantes na melhoria da formação inicial proporcionada; de um regime de avaliação dos mestrandos (quase) isento de problemas; de um grau elevado no cumprimento das expetativas pessoais destes. Encontrámos, igualmente, evidências de escassa integração dos futuros professores na comunidade escolar; disparidade nas experiências proporcionadas, em contexto escolar, aos mestrandos; a necessidade de refletir sobre a formação proporcionada pela universidade, nomeadamente, na coordenação das unidades/áreas curriculares constituintes deste ciclo de estudos; Abstract: Initial education of Physics and Chemistry teachers: Impressions from teachers in training Taking into account the historical and legal background surrounding the initial training offered to teachers in the past decades, we aim to identify the major changes that occurred with the adoption of common European policies concerning education, with a particular focus on Physics and Chemistry teachers in training. The methods used in this study can be classified as qualitative, intensive and at a microlevel. It encompassed the experience of five participants that attended a Masters program at a public university, focusing on Teaching Physics and Chemistry. The data were collected through semi-structured interviews and field-notes collected at two independent time points. The interviews were then analysed through a technique of content analysis. Our research supports the notion that future teachers are implementing strategies to potentiate their pupils´ interest in science in general; the adoption of reflective practices considered important in the initial training provided; an evaluation system for the Masters students that is (almost) problem-free and a good match of the personal expectations of the students. During this study, we also found evidence for scant integration of future teachers in the teaching community; a wide range of teaching experiences offered to the Masters students in training within their host schools; the need for further reflection on the teaching practices offered at the university level, namely the coordination between subject areas within the Masters program.
URI: http://hdl.handle.net/10174/16136
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
logo1.ico1.84 kBimage/pngView/Open
Formacao_ini_prof_FQ.pdf2.56 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois