Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/16112

Title: O balanced scorecard na gestão estratégica de um hospital público
Authors: Nunes, Jorge Manuel Raposo
Advisors: Silva, Jacinto Vidigal da
Keywords: Estratégia
Objetivos
Indicadores
Metas
Balanced Scorecard
Strategy
Objectives
Indicators
Goals
Issue Date: Jun-2006
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Tendo como pressupostos, a urgência de controlo, avaliação e inovação na gestão hospitalar pública, e o facto de o Balanced Scorecard (BSC) ser uma ferramenta gerencial, com provas dadas em outros sectores de atividade, este trabalho tem como objetivo central o desenvolvimento de um “BSC Hospitalar”, para a gestão e monitorização de uma estratégia, previamente definida, de forma a racionalizar a gestão, utilizar eficazmente os recursos e melhorar o desempenho. Para conseguir esse objetivo, o trabalho apresenta-se organizado em cinco capítulos: Enquadramento teórico; Bases Conceptuais; Metodologia; Desenvolvimento do “BSC Hospitalar ”; e Síntese conclusiva. A metodologia utilizada assenta, essencialmente, na análise documental e organizacional, complementada com entrevista semiestruturada aos administradores hospitalares. Como resultado, tendo por base uma realidade hospitalar concreta, elabora-se e detalha-se exaustivamente um modelo teórico (BSC Hospitalar) que se desenvolve em seis fases: (1) Diagnóstico Estratégico; (2) Clarificação Estratégica; (3) Estabelecimento das Perspetivas e Identificação dos Objetivos, Fatores Críticos de Sucesso e Indicadores Estratégicos; (4) Definição das Metas, Iniciativas e Planos de ação; (5) Análise do Desempenho Organizacional, com base em alguns indicadores, e (6) Revisão Tácita e Estratégica. Uma vez que a Revisão só faz sentido após a implementação prática do modelo, não é, por essa razão, alvo de qualquer abordagem. O trabalho permite concluir da real possibilidade, senão mesmo particular adequação do BSC à gestão estratégica dos hospitais públicos, por duas razões principais. Em primeiro lugar, porque obriga à definição prévia de um rumo estratégico, com o qual se alinha toda a organização; em segundo, porque incorpora na gestão, indicadores não - financeiros, relacionados com as pessoas e a qualidade dos cuidados, ambos essenciais em unidades que prestam cuidados de saúde, que se querem diferenciados e de qualidade. /ABSTRACT - Assuming lhe urgency for controlo, evaluation and innovation in public hospitals management, and the fact that the Balanced Scorecard (BSC) is a management tool with recognized value in other sectors of activity, this thesis main objective is the development of a “Hospital BSC”, for the management and evaluation of a previously defined strategy, as a way of rationalizing management, using resources effectively and improving hospital performance. This thesis is organized in five chapters, namely: Theoretical framing; Conceptual Bases; Methodology; Development of the “Hospital BSC”; and Conclusive Synthesis. The chosen methodology is based, essentially, in the documentary and organizational analysis, complemented with a semi-structured interview to two hospital administrators. As a result, based on a specific hospital reality, a theoretical model (Hospital BSC) is elaborated and highly detailed, being developed in six stages: (1) Strategic Diagnosis; (2) Strategy Clarification; (3) Establishment of the Objectives, Critical Success Factors and Strategy Indicators; (4) Definition of Goals, Initiatives and Action Plans; (5) Organizational Performance Analysis, based on selected indicators, and (6) Tactical and Strategic Revision. As the Revision only makes sense after the practical implementation of the model, it is not, for that reason, subject to any sort of approach. This thesis reveals the real possibility, and even high suitability of the BSC to strategic management of public hospitals, for two main reasons. In the first place, because it compels to the previous definition of a strategic route, with which all the organization lines up; in the second place, because it incorporates non-financial indicators in management, related to the people and the quality of care, both of which are essential in units that provide health care, desired to be of a high standard of development and quality.
URI: http://hdl.handle.net/10174/16112
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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