Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/16068

Title: Musicoterapia en atención temprana
Authors: Jimenez, Susana Aurora Gutierrez
Advisors: Franco, Vitor
Keywords: Musicoterapia
Atención temprana
Discapacidad
Music therapy
Early intervention
Disability
Musicoterapia
Intervenção precoce
Deficiência
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta investigación sobre la Musicoterapia en Atención Temprana, de naturaleza cualitativa, utilizó la metodologia constructivista Grounded Theory. Tiene como objetivo principal el de conocer cual es el lugar de la Musicoterapia en Atención Temprana, desde la visión de las familias y del equipo. Fueron realizados tres estudios: 1. Praxis de la Musicoterapia en Atención Temprana. 2. Percepciones de los padres. 3. Perspectiva de los técnicos. Resulta de estos estudios que la Musicoterapia tiene por su caracter relacional, lúdico y no verbal, un lugar de relevancia en el actual concepto de equipo de Atención Temprana, responde a lo pretendido desde sus fundamentos y objetivos. Es considerada por los padres de los niños con un valor sobre todo en la comunicación con sus hijos, y por los otros técnicos porque consigue trabajar el desenvolvimiento emocional en la díada desde su abordage específico musical; Abstract: This research, concerning Music Therapy in Early Intervention, is based on qualitative methods and constructivist methodology of Grounded Theory. Its main objective is to know the role and importance of music therapy in early intervention from the perspective of families and the technical team. Three studies were conducted. 1. Praxis of Music Therapy in Early Intervention; 2. Perception of parents; 3.Technical perspective. These studies indicate that music therapy, at its relational, playful and non-verbal nature, occupies a place of importance in the current concept of Early Intervention team, it responds to the requests from the supports and goals. It is considered an asset by parents especially in communicating with their children; it is considered an asset by technicals because of the emotional development allowed on dyad, from its specific musical approach; Resumo: Esta investigação sobre a Musicoterapia em Intervenção Precoce, de natureza qualitativa, utilizou a metodologia construtivista da Grounded Theory. Tem como objetivo principal conhecer qual o papel e a importância da Musicoterapia em Intervenção Precoce, segundo a perspetiva das famílias e da equipa técnica. Realizaram-se três estudos: 1. Praxis da Musicoterapia em Intervenção Precoce; 2. Perceção dos pais; 3. Perspetiva dos técnicos. Estes estudos indicam que a Musicoterapia, pelo seu carácter relacional, lúdico e não-verbal, ocupa um lugar de relevância no atual conceito de equipa de Intervenção Precoce, respondendo às suas pretensões desde os fundamentos e objetivos. É considerada uma mais-valia pelos pais das crianças principalmente na comunicação com os seus filhos, e pelos outros técnicos porque consegue trabalhar o desenvolvimento emocional na díade, a partir da sua abordagem musical específica.
URI: http://hdl.handle.net/10174/16068
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tese_Musicoterapia_2015 ultima impresion1.pdf3.25 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois