Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15968

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada em ensino de física e química, na escola secundária Severim de Faria
Authors: Pata, Cristina Isabel Mira dos Santos
Advisors: Oliveira, Vítor José Martins de
Keywords: Prática de ensino supervisionada
Currículo
Ensino
Aprendizagem
Reflexão
Supervised teaching practice
Curriculum
Learning
Teaching
Reflection
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório descreve o trabalho realizado por nós, no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada (PES), no ano letivo 2010-2011, na Escola Secundária Severim de Faria, Évora. É constituído por uma introdução e seis capítulos. Na introdução, fazemos uma reflexão sucinta sobre o atual processo de formação inicial de professores, designadamente sobre a importância da prática de ensino supervisionada. No primeiro capítulo – Enquadramento geral – é feita a caracterização da Escola Cooperante, a caracterização da turma do 7º ano e 10º ano de escolaridade onde decorreu a prática de ensino supervisionada. No segundo capítulo - Preparação científica, pedagógica e didática – abordamos o currículo das disciplinas de Ciências Físico-Químicas e de Física e Química A, bem como os conteúdos referentes às unidades curriculares. No terceiro capítulo – Planificação e condução de aulas e avaliação de aprendizagens – é feita uma análise da prática de ensino, enquadrada no âmbito da Didática das Ciências e da Psicologia do Desenvolvimento. No quarto capítulo – Análise da prática de ensino – é feita uma análise da prática de ensino, enquadrada no âmbito da Psicologia do Desenvolvimento e da Didática das Ciências. No quinto capítulo Participação na escola descrevemos as atividades extracurriculares. No sexto capítulo – Desenvolvimento profissional – é feita uma reflexão crítica do trabalho por nós desenvolvido durante a PES; ABSTRACT:This report describes the work done by us under the Supervised Teaching Practice (STP), during the 2010-2011 school year, at Severim Faria High School, Évora. It’s composed of an Introduction and six chapters. In the introduction there is a brief reflection on the current process of initial teacher training, namely on the importance of the practice of supervised teaching. In chapter one – General Setting – characterization of the ‘Cooperative School’ is presented with a characterization of the 7th and 10th grade classrooms for the teaching of Chemistry and Physics where the trainees participated in a cooperative and active way. In the second chapter – scientific, pedagogic and didactic preparation – we discuss the curriculum of the disciplines of Physics and Chemistry Sciences and of Physics and Chemistry A, as well as the inherent content of the curricular units. The third chapter– Planning and conducting classes and Evaluating Learning – summarizes the work done with the classes during the year, and addresses, according to a critical perspective, the assessment of student learning. The fourth chapter – Analysis of teaching practice – is an analysis of the teaching practice, framed within the Developmental Psychology and Didactic Science. In the fifth chapter – Participation at school – is presented the extracurricular work developed. In the sixth chapter Professional Development discussions were held as a critical reflection of the work developed by us during the STP.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15968
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório PES - Final.pdf36.14 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois