Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15907

Title: Inteligência emocional, atitudes face à escola e sucesso escolar: estudo exploratório em alunos do 8º e 9º anos com diferentes percursos formativos
Authors: Tanganho, Carla Sofia Moleirinho
Advisors: Candeias, Adelinda Araújo
Grácio, Luísa Fonseca
Keywords: Adolescência
Inteligência emocional
Atitudes face à escola
Sucesso escolar
Percursos formativos
Adolescence
Emotional intelligence
Attitudes toward school
Academic success
Formative paths
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este estudo procura compreender a relação entre inteligência emocional (avaliada pelo EQ-i:YV), atitudes face à escola (avaliadas pelo QAFE) e sucesso escolar, tendo incidido sobre uma amostra de 289 adolescentes com diferentes percursos formativos (ensino regular e ensino alternativo). Os resultados apontam para uma relação positiva e estatisticamente significativa entre as três variáveis em estudo. Foi ainda possível verificar diferenças estatisticamente significativas na inteligência emocional (IE) e nas atitudes face à escola (AFE) em função de variáveis sociodemográficas e académicas, destacando-se a idade e o percurso formativo dos alunos (com os alunos mais novos e os que frequentam o ensino regular a apresentarem uma perceção de IE mais elevada e AFE mais favoráveis). Fica, assim, evidente a importância da IE em contextos educativos como ingrediente-chave para alcançar sucesso, qualidade de relacionamento interpessoal, saúde e bem-estar, bem como das AFE enquanto determinantes do desempenho académico dos alunos, na adaptação escolar e no desejo de prosseguir estudos; Emotional Intelligence, Attitudes Toward School and Academic Success: An exploratory study involving 8th and 9th grade students with different formative paths ABSTRACT: The purpose of this study was to contribute to the understanding of the relationship between emotional intelligence (assessed by the EQ-i:YV), attitudes toward school (assessed by QAFE) and academic success, using a sample of 289 adolescent students with different formative paths (regular education and alternative education programs). The results show a positive and statistically significant relationship between the three variables. Statistically significant differences in emotional intelligence (EI) and attitudes toward school (ATS) in relation to sociodemographic and academic variables were also demonstrated, emphasizing the role of age and students’ formative path (both younger students and students attending a regular education program presented higher levels of perceived EI and more positive ATS). Hence the importance of EI in educational contexts as a key ingredient to achieve success, good interpersonal relationships, healthiness and well-being, as well as ATS as a determining factor in students’ academic achievement, school adaptation and the motivation to pursue further education.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15907
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Inteligência Emocional, Atitudes Face à Escola e Sucesso Escolar - Estudo exploratório em alunos do 8º e 9º anos com diferentes percursos formativos.pdf2.53 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois