Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15879

Title: Évora: sítio de marca turística?
Authors: Estêvão, Marta Ribeiro
Advisors: Marques, António Pedro Sousa
Carvalho, Leonor Borges Lopes Vacas de
Keywords: Turismo
Marketing territorial ePatrimónio da humanidade
Tourism
Place brand and world heritage
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente dissertação consistiu numa análise qualitativa à perceção do fenómeno turístico pelos atores que contribuem direta e indiretamente para o seu desenvolvimento na cidade de Évora. Os resultados deste diagnóstico permitiram, por sua vez, detetar as forças e as fraquezas do atual sistema turístico na cidade e averiguar o estádio de maturidade do mesmo com vista à criação de uma marca de destino. Os resultados do presente estudo permitem concluir que o sistema turístico em Évora é frágil e instável. Para esta situação, contribui um considerável grau de inércia da Câmara Municipal de Évora e dos outros organismos públicos relativamente à sua responsabilidade de estruturar e promover o turismo como setor de atividade económica de elevado potencial e valor estratégico. Estas entidades têm tido um papel residual na promoção do destino e na mobilização dos diferentes atores na concertação de projetos comuns em prol do desenvolvimento turístico local. Uma segunda conclusão central no estudo reside no facto de a classificação de Património da Humanidade da UNESCO não estar a ser potenciada em Évora como uma mais-valia no desenvolvimento económico e cultural. O setor público está a encarar este estatuto internacional de modo limitado, restringindo-se à necessidade de conservação do património material; por outro lado, os agentes privados e associativos defendem que a atratividade da cidade não se pode esgotar numa dependência face à sua monumentalidade, sem que se acrescentem outros elementos inovadores e vantagens competitivas. Estes agentes defendem assim uma maior complementaridade entre as atividades turísticas e culturais, a criação de novos produtos e serviços turísticos e a aposta em novas infraestruturas e equipamentos de apoio que diferenciem e reforcem a imagem da cidade. Os resultados do presente estudo levantam questões relevantes centradas nas diferenças de mentalidade e de práticas de gestão nos processos de desenvolvimento económico entre os setores público e privado; ABSTRACT: This thesis is a qualitative research where one perceives the tourism phenomena with the participation of the key players which contribute directly and indirectly for its development in the city of Évora. The results of this diagnosis have allowed a better understanding of the strengths and weaknesses of Évora’s tourism system and its capacity to be involved in the creation of a place brand. The main findings of this study enable to conclude that Évora’s tourism system is fragile and unstable. For this situation contributes a considerable level of inertia by Évora’s municipality and other public entities in what concerns its responsibility in structuring and promoting tourism as an economic activity of significant potential and strategic value. These entities have had a residual role in promoting the destination as in mobilizing actors for common projects to enhance local tourism development. Another important conclusion of this study is that Evora’s UNESCO world heritage inscription is not being maximized as an added value for its economic and cultural development. On the other hand, private and associative actors argue that the city attractiveness cannot depend on its monumentality and be kept without innovative elements and competitive advantages. These players claim for more complementarity between tourism and cultural activities, creation of products and services and new infrastructures and support equipments, in order to differentiate positively the city image. The results of this study raise relevant questions about the different mindset and management practices on development processes implemented by the public and private sectors.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15879
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Corpo_Tese.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open
Capa_Resumo_Indices.pdf464.98 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois