Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15839

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada realizada na Escola Básica Conde de Vilalva em Évora
Authors: Feijão, Sofia Nunes Ramalho
Advisors: Pomar, Clarinda de Jesus Banha
Keywords: Prática de ensino supervisionada
Educação física
Formação de professores
Supervised teaching practice
Physical education
Teacher training
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este Relatório pretende descrever de uma forma reflexiva, sobre o percurso desenvol-vido no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada em Educação Física, realizado na Escola Básica Conde de Vilalva em Évora, no ano letivo 2013/2014, com as turmas do 5ºB e 8ºA. Com base nas linhas orientadoras que regulamentam o Estágio Pedagógico e funda-mentam a estruturação deste trabalho, pretende-se enquadrar teoricamente e basear algumas práticas, caraterizar o contexto de integração dos estagiários na Escola, a “la-buta” do processo ensino-aprendizagem, mas também, as atividades de intervenção na comunidade escolar e integração no meio. Seguindo as diretrizes de um modelo reflexivo da formação de professores, e em busca de um desenvolvimento profissional e pessoal, a reflexão foi o grande suporte para a melhoria contínua desta minha Prática. Estruturado pelas dimensões que constituem este processo, contribuiu para uma ex-periência fundamentada pelo conhecimento científico, proporcionando uma formação pedagógica integral sob o ponto de vista profissional, pessoal e ético. Foi sem dúvida uma sublime experiência de formação que me tornou mais eficaz, en-quanto agente do processo ensino-aprendizagem; ABSTRACT: This report aims to describe and reflect upon the development of Supervised Teaching Practice in Physical Education that took place in Escola Básica Conde de Vilalva de Évora[Conde de Vilalva de Évora Primary School], during the school year of 2013/2014, in classes from years 5 and 8. Based on the guidelines that regulate the Teaching Training and support the structure of this report, this project aims to provide a theoretical framework for some practices, to characterize the integration of trainee teachers in the School, the "struggle" be-tween teaching and learning, as well as the extracurricular classes within the school community and integration in the environment. Following the guidelines of a training reflexive model and in search of professional and personal development, the reflection was the main basis for the continuous improve-ment of this Practice. Being structured by the dimensions that compose the process, this project has con-tributed to an experience informed by scientific knowledge, providing a complete ped-agogic training considering professional, personal and ethics dimensions. It was undoubtedly an extraordinary education experience that made me more effi-cient as an agent of the teaching - learning process.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15839
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rel PES - Sofia - pronto - final.pdf2.53 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois