Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15782

Title: Perceção dos alunos da Escola Profissional de Alvito em relação aos cursos e empregabilidade
Authors: Bernardino, João Paulo dos Santos
Advisors: Cid, Marília Pisco Castro
Keywords: Ensino profissional
Cursos de formação
Empregabilidade
Perception
Professional teaching
Training courses
Employment
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A Escola Profissional de Alvito (EPA) permite aos jovens o prosseguimento de estudos a nível secundário, associando concomitantemente uma formação profissional qualificada e uma melhor inserção na vida ativa. Promovendo uma escola experimentalista*, contribui para que desenvolvam os conhecimentos e competências profissionais adquiridos. Tendo em conta os objetivos da investigação definiu-se como método mais adequado, o inquérito por questionário. O estudo quantitativo efetuado foi conducente a conhecer as razões de os alunos preferirem o ensino profissional ministrado pela EPA, e se os cursos lecionados na área de Hotelaria e Restauração correspondem às perceções dos alunos quanto aos cursos e consequente empregabilidade. Os alunos salientaram que as perspetivas de emprego são a principal razão na opção pelo ensino profissional que proporciona facilidade de emprego no final do curso. As melhores perspetivas de emprego são a razão principal na escolha do curso que avaliam como positivo face às expectativas iniciais e, considerando satisfatório o grau de empregabilidade dos ex-alunos da EPA, pretendem arranjar emprego na área do curso frequentado; ABSTRACT:The Professional School of Alvito (EPA) enables young people to pursue their studies at secondary level, associating simultaneously qualified vocational training and an easy integration into active life. Promoting an experimentalist*school, it contributes to develop the knowledge and skills acquired. Taking into account the objectives of the research were defined as most appropriate method, the questionnaire survey. The quantitative study was conducted to ascertain the reasons leading to students prefer vocational education administered by EPA, and if the courses lected in the field of Hospitality and Catering match the perceptions of the students regarding courses and consequent employability. Students stated that their perspectives of employment are the main reasons to choose a course because it provides them an easier way to get a job after finishing their studies. Students declare that better choices to get a job are the main reasons to choose a course that will certainly set them in work market and, of course, might be connected to their initial expectations, as well as considering the satisfactory degree of employability of former EPA students who got a job in the course they attended to.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15782
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TESE 1 Mestrado.pdf2.73 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois