Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15429

Title: Atitudes e rendimento escolar: um estudo com alunos do 9º ano de escolaridade nas disciplinas de língua portuguesa, matemática e ciências físico-químicas
Authors: Laranjeira, Ana Cristina Condeças Borralheira Vilas Boas
Advisors: Neto, António José dos Santos
Keywords: Atitudes
Rendimento escolar
Ensino básico
9º ano
Língua portuguesa
Matemática
Ciências físico-químicas
Attitude
Academic performance
Portuguese
Mathematics
Physics and chemistry 9th grade
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta dissertação, enquadrada no projeto “RED - Rendimento Escolar e Desenvolvimento”, financiado pela FCT, visou caraterizar as atitudes dos alunos do 9º ano de uma escola do Alentejo relativamente às disciplinas de Língua Portuguesa, Matemática e Ciências Físico-Químicas. Procurou-se identificar relações entre aquelas atitudes e o rendimento escolar e detetar possíveis diferenças entre rapazes e raparigas relativamente à sua perceção acerca da adequação daquelas disciplinas a um dado género. A recolha dos dados para o estudo resultou da aplicação de três questionários de atitudes face às disciplinas consideradas, desenvolvidos no contexto do RED. Com os resultados obtidos foi possível verificar que os alunos evidenciavam atitudes bastante diferenciadas, variando estas com a disciplina, com o sexo e com a dimensão atitudinal considerada (prazer, facilidade, utilidade e desconforto) e parecendo as mesmas influenciar o rendimento escolar. Não foram detetadas diferenças relativamente à perceção acerca da adequação das disciplinas a um dado género; ABSTRACT:This essay, surrounded in the project "RED - School Performance and Development", funded by FCT, aimed at characterizing the attitudes of 9th grade students at a school of Alentejo in relation to the subjects of Portuguese, Mathematics and Physics and Chemistry. We sought to identify relationships between those attitudes and school performance and detect possible differences between boys and girls regarding their perception about the adequacy of those subjects to a given gender. The data collection for the study resulted from the application of three questionnaires about attitudes towards, the subjects considered, developed in the context of RED. With the results we found that students showed quite different attitudes, varying with subjects, with gender and with attitudinal dimension considered (pleasure, ease, utility and discomfort). All these factors seem to influence school performance. No differences were detected regarding the perception about the appropriateness of the subjects to a given gender.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15429
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
toda dissertação.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois