Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15420

Title: Análise de necessidades de formação dos educadores de infância do concelho de Évora no âmbito da tecnologia educativa
Authors: Bilro, Maria da Nazaré Miranda Henriques Pinheiro
Advisors: Carioca, Vito José de Jesus
Keywords: Educação pré-escolar
Tecnologia educativa
Necessidades
Necessidade de formação contínua
Preschool education
Educational technology
Needs
Needs of continous formation
Issue Date: 2004
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: As mudanças sociais de fundo provocam novas necessidades educativas, obrigando a escola formal/clássica a adaptar-se às novas realidades. No quadro concreto da educação pré-escolar, importa que se desenvolvam estratégias e procedimentos no sentido de articular a escola dita formal com a realidade multimediática. O estudo por nós desenvolvido, centra-se na identificação de necessidades dos educadores de infância do concelho de Évora no âmbito da tecnologia educativa. Tentámos perceber como e em que contexto educativo é utilizada a tecnologia educativa pelos educadores do ensino público e privado. Paralelamente à análise do termo necessidade, procurámos saber quais as necessidades de formação em tecnologia educativa que mais preocupavam os educadores, assim como quais as acções que eles mais e menos frequentaram, quais as modalidades de formação preferidas e quais as vertentes em que os educadores manifestavam maiores lacunas formativas. Ao analisar a situação real e a situação ideal, pudemos verificar que a maioria dos educadores da amostra, além de não possuir formação específica em tecnologia educativa, pode ainda estar perante uma oferta formativa que não responda às suas necessidades concretas. Foi, assim, nossa intenção, procurar entender como e em que contexto se poderão desenvolver esforços por parte de todos os intervenientes no processo, no sentido de fazer face ao deficit formativo detectado. /*** Abstract - The bottom social changes causes new educational needs, forcing the school formal/classic to adapt to the new realities. In the real image of the preschool education, it matters that strategies and procedures are grown in the direction of articulating the formal school with the multimediatic reality. The study for us developed, it is centered in the identification of the childhood educators' of the municipality of Évora needs in the extent of the educational technology. We tried to understand how and in which educational context is used the educational technology by the educators of the public and private teaching. Parallel to the analysis of the terra educational need, we searched to know which the formation needs in educational technology that more worried the educators, as well as which the action that them attended more or less, which the favorite formation modalities and which the slopes in that the educators manifested larger formative gaps. When analyzing the real situation and the ideal situation, we could verify that most of the educators of the sample, besides not possessing specific formation in educational technology, could still be before a formation offer that it doesn't answer to their concrete needs. Like this, it was our intention, to try to understand how and which contexts it can develop efforts on the part of ail the intervening in the process, in the sense of doing face to the detected formative deficit.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15420
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Maria de Nazaré Miranda Henriques Pinheiro Bilro - Tese de Mestrado 149 373.pdf8.23 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois