Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/14112

Title: Alunos excelentes: quem são? Um estudo no ensino superior
Authors: Morais, Inês Pereira
Advisors: Candeias, Adelinda Araújo
Keywords: Excelência académica
Personalidade
Auto-conceito de competência
Academic excellence
Personality
Self-concept of competence
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Historicamente o estudo da excelência tem-se focado nos constructos da inteligência, criatividade e motivação (Robinson & Clinkenbeard, 1998). No entanto, a personalidade apresenta-se como um factor influente na excelência académica a par do auto-conceito de competência, existindo inúmeras evidências acerca da influência que ambos os constructos têm na melhoria dos desempenhos académicos. O principal objectivo desta investigação é compreender o funcionamento dos alunos considerados excelentes, tentando perceber que características de personalidade e de auto-conceito de competência tendem a apresentar. Utilizando o método de Estudo de Caso, a amostra é constituída por 4 participantes e foram usados os instrumentos NEO-PI-R, EACC e uma entrevista. Conclui-se que, relativamente ao NEO-PI-R, o domínio Conscienciosidade não é igualmente preponderante nos 4 perfis, mas sim a Abertura à Experiência. Percebeu-se ainda que o auto-conceito de competência é moderadamente positivo. Para futuras investigações poder-se-á tomar em consideração a influência da relação personalidade / auto-conceito na excelência; ABSTRACT: Historically the study of excellence has focused on the constructs of intelligence, creativity and motivation (Robinson & Clinkenbeard, 1998). However, personality and self-concept of competence present themselves as influential factors in academic excellence and there is plenty of evidence about the influence that both constructs have on improving academic performance. The main objective of this research is to understand the students considered excellent, trying to figure out what kind of personality and self-concept of competence they present. Using the Case Study method, the sample consists in four participants and the instruments used were NEO-PI-R, EACC and an interview. We concluded that for the NEO-PI-R, Conscientiousness domain is not equally preponderant in the four profiles, but Openness to Experience is. We also noticed that self-concept of competence is moderately positive. For future investigations would be relevant to take into consideration the influence of the relationship personality/self-concept in excellence.
URI: http://hdl.handle.net/10174/14112
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação de Mestrado_Versão Definitiva.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois