Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/13129

Title: A organização e o funcionamento do departamento do 1º ciclo do Colégio Salesianos Évora: possibilidades e desafios das culturas (colaborativas) na escola
Authors: Cavas, Isabel de Oliveira Gonçalves
Advisors: Costa, Maria da Conceição Leal da
Keywords: Organização social
Ambiente escolar
Projecto educativo
Culturas colaborativas
Comunidade profissional de aprendizagem
Social organization
School environment
Educational project
Collaborative cultures
Professional learning community
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Com a curiosidade inicial de conhecer e compreender a organização e funcionamento do Departamento do 1º Ciclo do Colégio Salesianos Évora, centramo-nos em aspectos sociais, dinâmicas e acções dos respectivos docentes. Adoptando a metodologia qualitativa, conjugámos análise documental, focus group e entrevistas semiestruturadas. Entendemos que o Projecto Educativo é orientador da acção, existindo um bom conhecimento da visão, missão e objectivos nele plasmados. Percebemos que existe partilha de responsabilidades e compreendemos que as funções de cada elemento são bem definidas. Reconhecemos na Directora do 1º Ciclo um papel fundamental na gestão intermédia, nas relações que estabelece com os outros membros e com as famílias. As práticas colaborativas no Departamento e entre Departamentos, e as práticas da formação contínua pareceram-nos relevantes no desenvolvimento organizacional. Apontamos necessidades de espaços sociais, onde trabalho colaborativo, partilha de experiências e dinâmicas interactivas sejam alicerces para a construção de projectos comuns e espaços onde todos aprendam; The organization and functioning of the Department of the 1st Cycle of the Salesian College of Évora – Possibilities and Challenges of the Cultures (collaborative) at School Abstract: With the initial curiosity to know and understand the organization and functioning of the Department of the 1st Cycle of the Salesian College of Évora, we will get focused on the social aspects, dynamic and actions of their teachers. Adopting a qualitative methodology and documentary analysis have been conjugated, focus group and semi-structured interviews as well. We believe that the educational project is an advisory action, with a good knowledge and vision of the mission and objectives explained. We realize that there is a shared responsibility and we understand that the functions of each element are very well defined. We recognize the Director person of the 1st Cycle a key role in intermediate management, establishing relations with the other members and their families. Collaborative practices in the Department and between other Departments and the practices of the continuous training seemed relevant to us in the organizational development. We have aim the needs of social spaces, where collaborative work, sharing of experiences and interactive dynamic practices are foundations for the construction of common projects and spaces where all learn.
URI: http://hdl.handle.net/10174/13129
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
dissertação isabel final 1.pdf2.29 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois