Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/13033

Title: Sistema de avaliação cognitiva: contributos para a sua validação em alunos do ensino básico do Concelho de Évora
Authors: Rosário, Ana Cristina Barra Alves do
Advisors: Candeias, Adelinda Araújo
Keywords: Avaliação psicológica
Teoria PASS
SAC
Validação de uma prova psicológica
Processos cognitivos
Aprendizagem escolar
Psychological assessment
PASS theory
Cognitive assessment system
Validation of a psychological test
Cognitive processes
School learning
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: De acordo com o modelo do funcionamento cognitivo desenvolvido por Das e colaboradores, a aprendizagem escolar depende do adequado funcionamento de processos cognitivos básicos que são: a Planificação, a Atenção e os processamentos Simultâneo e Sucessivo. Estes 4 processos PASS são avaliados por um instrumento que faz a ligação entre a teoria e a prática – o Sistema de Avaliação Cognitiva (SAC). Nesta investigação procedeu-se à adaptação e à validação do SAC numa amostra de 240 alunos do ensino básico do concelho de Évora, com o objetivo de analisar a relação entre variáveis neurocognitivas, desenvolvimentais, sociodemográficas e académicas. Os resultados encontrados mostram que o SAC é um instrumento credível, fiável e válido para a avaliação dos processos cognitivos PASS implicados na aprendizagem e no comportamento, e que a avaliação psicológica centrada nos processos constitui uma alternativa interessante e prometedora, com implicações importantes ao nível da planificação e da intervenção em contextos educativos; Abstract: COGNITIVE ASSESSMENT SYSTEM Contributions to their validation with elementary school students from the municipality of Évora According to the model of cognitive functioning developed by Das and colleagues, school learning depends on the proper functioning of the following basic cognitive processes: Planning, Attention, and Simultaneous and Successive processing. These four processes, named PASS, are assessed by an instrument that makes the connection between theory and practice - the Cognitive Assessment System (CAS). This study proceeded to the adaptation and validation of the SAC in a sample of 240 elementary school students from the municipality of Évora, with the aim of analyzing the relationship between neurocognitive, developmental, demographic and academic variables. The results show that the CAS is a credible, reliable and valid tool to assess PASS cognitive processes involved in learning and behaviour. The psychological assessment focused on processes is an interesting and promising alternative, with important implications for planning and intervention in educational contexts.
URI: http://hdl.handle.net/10174/13033
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

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