Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/13024

Title: Relatório de prática de ensino supervisionada
Authors: Silva, Cristina Isabel do Carmo
Advisors: Costa, Paulo Jaime Lampreia
Keywords: Educação
Ensino
Professor
Ensino/aprendizagem
Prática
Valores
Cidadania
Inclusão
Education
Teaching
Teacher
Teaching/learning process
Practice
Values
Citizenship
Inclusion
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório foi concebido no âmbito da Unidade Curricular denominada Prática de Ensino Supervisionada (PES), parte conclusiva do Mestrado em Ensino do Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e Secundário e de Francês nos Ensinos Básico e Secundário, levada a efeito na Escola do 2º e 3º Ciclos e Secundária Cunha Rivara, em Arraiolos, no ano letivo de 2011/2012. Neste trabalho estão expostos muitos dos conceitos relativos à docência, assim como as reflexões sobre documentos reguladores do ensino e são tecidas considerações sobre a representação abrangente do papel social do professor. Relativamente à estrutura, este documento é composto por seis partes: na primeira, surgem explicações sobre a função dos documentos normativos desta profissão; na segunda, são explorados os instrumentos e as atividades desenvolvidas nas aulas; na terceira, é feita uma análise do decurso da prática; na quarta, evidencia-se o entrosamento com a instituição escolar; na sexta são demonstrados elementos de desenvolvimento pessoal/profissional e, por último, na sexta, são expressas as considerações finais; Report of Supervised Teaching Practice Abstract: This report was designed as part of the course called Supervised Teaching Practice (PES), the concluding part of Master’s degree of Teaching Portuguese in the 3rd Cycle of Basic Compulsory Education and Secondary Education and French in Basic Compulsory Education and Secondary Education, carried out at 2nd and 3rd Cycles and Secondary School Cunha Rivara, Arraiolos, in academic year 2011/2012. In this work are exposed many of the concepts related to teaching, as well as reflections on regulatory documents and teaching considerations about the social role of the teacher are woven. Concerning the structure, this document consists of six parts: first, explanations about the function of the normative documents of this profession arise; second, are exploited instruments and activities developed in the classroom; third, an analysis of the course of practice is done; fourth, is evinced the engagement with the academic institution; fifth, are established evidences of professional development and, finally, in the sixth, the final considerations are expressed.
URI: http://hdl.handle.net/10174/13024
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório PES com alterações júri.pdf547.95 kBAdobe PDFView/Open
Índice.pdf62.7 kBAdobe PDFView/Open
Epígrafe.pdf124.7 kBAdobe PDFView/Open
Contra-capa do relatório.pdf169.72 kBAdobe PDFView/Open
Capa do Relatório com criticas (Cris).pdf277.58 kBAdobe PDFView/Open
Bibliografia.pdf187.04 kBAdobe PDFView/Open
Anexos paginados.pdf3.18 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois