Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/12548

Title: O impacto do marketing interno e da qualidade total nos recursos humanos nas empresas familiares: estudo de caso
Authors: Serrão, Susana Cristina Martins
Advisors: Oliveira, Maria Fátima Nunes Jorge
Marreiros, Cristina Isabel Galamba Oliveira Costa
Keywords: Marketing interno
Qualidade total
Gestão de recursos humanos
Empresas familiares
Internal marketing
Total quality
Human resource management
Family businesses
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente trabalho teve como objetivo principal avaliar o impacto do marketing interno e da qualidade total nos recursos humanos nas empresas familiares. A compreensão do que são empresas familiares, os vários conceitos de marketing interno e de qualidade total, as fontes e os instrumentos utilizados foram parte fundamental do estudo teórico. Para a sua elaboração foram efetuados questionários aos colaboradores de um grupo de empresas familiares e entrevista à gestora para a qualidade, e visaram atingir os objetivos específicos definidos para se alcançar o objetivo principal do trabalho. Com a realização do trabalho verificou-se que o marketing interno praticado pelas empresas analisadas influencia diretamente a qualidade total nos recursos humanos, na medida em que um colaborador satisfeito e motivado irá desempenhar as suas tarefas com uma maior eficiência e eficácia o que conduzirá a uma maior qualidade que se irá refletir no cliente externo; Abstract: The present work had as main objective to evaluate the impact of internal marketing and total quality in human resources in family businesses. The understanding of which are family businesses, the various concepts of internal marketing and overall quality, the sources and instruments used were a fundamental part of theoretical study. For its preparation were carried out questionnaires to employees of a group of family enterprises and an interview with managing for quality, and aimed at achieving specific objectives defined to achieve the main goal of the work. With the completion of the work it was found that the internal marketing practiced by companies analyzed directly influences the overall quality in human resources, to the extent that a satisfied and motivated developer will carry out its tasks with greater efficiency and effectiveness which will lead to a higher quality that will reflect on the external client.
URI: http://hdl.handle.net/10174/12548
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
DISSERTAÇÃO COMPLETAvf1.pdf2.51 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois