Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/12260

Title: Escola cultural: memória objetiva e memória subjetiva
Authors: Ribas, Cristina Maria Ferreira da Costa
Advisors: Magalhães, Olga
Keywords: Escola cultural
Inovação
Memória(s)
Organização pluridimensional
Cultural school
Innovation
Memory(ies)
Multidimensional organization
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Partindo da necessidade de estudar a Escola Cultural, como forma de pensar a educação a partir da pessoa que é o educando, este estudo recorre à memória objetiva e à memória subjetiva da experiência pedagógica da Escola Cultural (1986-1990) através da análise de documentos e de entrevistas realizadas a duas protagonistas da implementação do Projeto Escola Cultural. Dada a natureza do fenómeno e dos dados recolhidos, faz uma abordagem qualitativa inspirada na Grounded Theory Approach e em análise de conteúdo. Duas vertentes decorrem dos dados - a perspetiva histórica e o significado que esta experiência teve para os protagonistas envolvidos no estudo. A análise parte de cinco dimensões: "como surgiu", "inovação", "formação de professores", "resultados" e "por que terminou", tendo-se chegado a uma categoria, inovação, que é transversal aos dados, habita, intencionalmente, o âmago da reforma, e está presente de uma forma clara nas narrativas das entrevistadas; ABSTRACT: Starting from the need to study the Cultural School – a way of thinking about education centered on the person who is the learner – this study draws on subjective and objective memories of the pedagogical experience of the Cultural School (1986-1990) through the analysis of documents, and interviews with two protagonists of the implementation of the Cultural School Project. Given the nature of the phenomenon and the data collected, a qualitative approach was chosen, inspired by the Grounded Theory Approach and content analysis. Two aspects stand out – a historical perspective, and the significance of the experiment for the protagonists of the study. The analysis is based on five dimensions: "how did it start", "innovation", "teacher training", "results" and "why did it end”. One category – innovation – identified across all data, is intentionally established at the core of the reform, and is present in a clear way in the interviewees’ narratives.
URI: http://hdl.handle.net/10174/12260
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Escola Cultural - memória objetiva e memória subjetiva.pdf17.87 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois