Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/12103
|
Title: | A avaliação das aprendizagens matemáticas dos alunos: que papel na formação inicial para professores do 3º ciclo do ensino básico e secundário? |
Authors: | Santos, Maria Gilvanete dos |
Advisors: | Canavarro, Ana Paula |
Keywords: | Educação das aprendizagens Formação inícial Professores de matemática Learning evaluations Initial training Mathematic teachers |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | As dinãmicas educacionais exigem da sociedade um empenho realístico no desenvolvimento de modelos avaliativos dando responsabilidades aos formandos e formadores. Avaliação no processo de ensino e de aprendizagem assume um papel relevânte para o sucesso educacional baseado no conhecimento profundo exercído pelo professor na prática pedagógica.
O presente estudo tem como objetivo geral conhecer como se considera a temática da avaliação do desempenho dos alunos relativamente ás aprendizagens Matemáticas na formação inícial para docente no ensino de Matemática no 3º Ciclo do Ensino Básico e Secundário. Em especial o estudo analisa os planos de estudos dos cursos das Universidades públicas portuguesas bem como, identifica se os planos de estudo incluem unidades currículares relativas á avaliação na formação inícial do docente em ensino da Matemática.
A abordagem metodologica adotada é qualitativa baseada em análise documental utilizando como instrumento de recolha de dados os planos de estudos das universidades públicas de Portugal ministrando o Curso de Mestrado em Ensino do 3º Ciclo do Ensino Básico e Secundário.
Da análise feita no curso de mestrado em formação de docentes no ensino de Matemática do 3º Ciclo do Ensino Básico e Secundário, ministrado nas universidades públicas de Portugal apresentam uma diferenciação de quantidade de unidades currículares ministradas neste curso, recomendando-se que as disciplinas de Didáctica do Ensino tenham maior relevância neste curso sendo também essencial que a temática da avaliação seja considerada, uma vez que parece ausente da maioria dos planos de estudo nas universidades consideradas; ### Abstract:
Assessment of students' mathematics learning: What role in initial teacher training 3rd cycle of basic education and secondary
Educational dynamics require the company a realistic commitment to develop evaluation models giving responsibilities to trainees and trainers. Assessment in the teaching and learning process plays an important role for educational success based on deep knowledge played by the teacher in their pedagogical practice.
The present study aims to describe how it feels to know the theme of assessment of student performance in relation to mathematics learning in initial teacher training in the teaching of Mathematics in the 3rd cycle of basic and secondary education. In particular, the study examines the syllabi of the courses of Portuguese public universities as well as identifies the curricula include courses on evaluation and finally analyses programs of courses that focus on assessment and content covered.
The methodological approach adopted is based on qualitative using documentary analysis as a tool for data collection study plans of public universities in Portugal ministering the Master's Degree in Teaching from the 3rd Cycle of Basic and Secondary Education.
The analysis made in the Master's degree in teacher training in mathematics teaching 3rd Cycle of Basic and Secondary Education, taught in public universities in Portugal show a differentiation of amount of courses taught in this course, recommending that the disciplines of Teaching have greater relevance in this course is also essential that the issue of assessment is considered more as it seems absent from the vast majority of curricula in universities considered. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/12103 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|