|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/12082
|
Title: | Aprendizagem ao ar livre: o ensino da física e da química no 3º ciclo e a formação do indivíduo através do projeto "Escola na natureza" |
Authors: | Gomes, Raquel das Chagas Franco de Abreu |
Advisors: | Vicente, Henrique Agostinho de Oliveira Moiteiro |
Keywords: | Aprendizagem ao ar livre Educação em ciência Formação do indivíduo Outdoor education Science education Identity shaping |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório apresenta uma descrição detalhada do percurso académico e da experiência profissional
da autora, ao longo de doze anos, enquanto docente de Física e de Química. Descreve-se a prática
letiva desenvolvida, atividades e projetos dinamizados, cargos desempenhados e a formação realizada.
Procede-se, ainda, ao desenvolvimento de um tema relacionado com o papel assumido pelo professor
na dinamização de um ambiente de aprendizagem saudável e proveitoso. Recorre-se à experiência
obtida através da participação no projecto “Escola na natureza” para estudar a influência da
Aprendizagem ao Ar Livre no ensino da Física e da Química e na formação do indivíduo. A autora
defende que esta pedagogia permite, devido às suas potencialidades, compreender melhor o
conhecimento científico, valorizar o ambiente natural e promover o trabalho cooperativo. No
âmbito do desenvolvimento global da personalidade, a autora defende que os alunos se tornam
mais empenhados, solidários e respeitadores dos outros e das suas ideias; ### Abstract:
Outdoor Education: The Teaching of Physics and Chemistry in the 7th, 8th,
9th grades and Identity Shaping through the "School in Nature" Project
This report presents a detailed description of the academic and professional experience of the
author during twelve years as a Physics and Chemistry teacher. She describes her teaching
experience, the activities and projects developed, positions held and the personal training carried
out through her career.
The developed theme is based on the recognition that the teacher plays a vital role in customizing
a healthy and productive learning environment. The author uses her experience with the "School
in Nature" project to study the influence of Outdoor Education on the teaching of Physics and
Chemistry and the shaping of identity.
The author argues that this pedagogy allows, due to its potential, to better understand scientific
knowledge, valuing the natural environment and promoting cooperative work. In the context of
the overall development of the personality, the author argues that the students become more
engaged, supportive and respectful with the others and their ideas. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/12082 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|