Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11985

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada realizado na Escola Secundária André de Gouveia: ensino de educação física nos ensinos básico e secundário
Authors: Mira, Maria de Jesus Fialho
Advisors: Pomar, Clarinda
Keywords: Estágio
Ensino
Reflexão
Professor
Educação física
Ensino-aprendizagem
Internship
Teaching
Reflection
Teacher
Physical education
Teaching-learning
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este relatório é um documento descritivo e reflexivo da actividade desenvolvida durante a PES no ano lectivo 2010/2011. Apresentam-se vivências realizadas, objectivos definidos, metas alcançadas, opções tomadas, dificuldades sentidas, estratégias de superação e reflexões daí emergentes. Seguindo um modelo reflexivo da formação de professores, visando o desenvolvimento profissional e pessoal, a reflexão foi essencial para a melhoria da minha prática pedagógica. A PES, prevendo a entrada no contexto real de ensino, foi desenvolvida na Escola Secundária André de Gouveia, com turmas do 7º e 10º ano de escolaridade. O relatório surge estruturado em várias partes, onde a componente científica está presente, como suporte em toda a reflexão. Considero que a PES se afigurou como uma grande experiência de formação, onde foi possível colocar à prova e desenvolver as minhas competências profissionais, pessoais e sociais, permitindo o conhecimento de novos modelos de planeamento, tornando-me mais eficaz enquanto agente do processo ensino-aprendizagem; ### ABSTRACT: This report is a descriptive and reflective document of the work developed throughout the PES program in the 2010/2011 school year. Experiences, objectives, achievements and choices made, as well as the difficulties encountered and the coping strategies and reflections derived from the work are described. Following a reflective model of teacher training, with the goal of professional and personal development, reflection was an essential instrument for self-improvement of teaching performance and/or practice. As a stepping-stone for the actual context of teaching, PES was developed in André de Gouveia High School with 7th and 10th grade classes. Based on the work developed, the report is organized into various parts, with the scientific analysis as the support web throughout the reflection. The PES program was an efficient training tool, providing the means to develop and test professional, personal and social skills, including the knowledge of new planning models, leading, ultimately, to greater teaching-learning competencies.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11985
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório PES_MEEFEBS_Maria Mira_Nov2011.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois