Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11763
|
Title: | A interpretação das obras para violino e piano de Fernando Lopes-Graça: perspectiva histórica antes e depois do centenário (2006) |
Authors: | Gomes, Joana Inês Machado |
Advisors: | Telles, Ana Stefanov, Valentin |
Keywords: | Violino e piano Fernando Lopes-Graça Violinistas Compositor Intérprete Interpretação História Violin and piano Fernando Lopes-Graça Violinists Composer Performers Performance History |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este trabalho pretende: contribuir para um conhecimento mais profundo das obras para
violino e piano de Fernando Lopes-Graça, possibilitando uma interpretação historicamente
informada; descrever e analisar o campo de relações de Fernando Lopes-Graça com os violinistas
da sua época aos quais dedicou parte das suas obras e, identificar a importância e o contributo que
tiveram na escrita e interpretação das mesmas. Pretende ainda verificar a evolução da interpretação
dessas obras antes e depois do centenário do compositor.
A estrutura do texto divide-se em duas partes. Na primeira faz-se uma sucinta revisão
biográfica e insere-se o compositor no meio violinístico da época, estudando a relação entre este e
os seus intérpretes e procurando definir a influência que estes últimos exerceram na escrita das suas
obras para violino e piano. Pretende-se também, nesta primeira parte, retraçar algumas técnicas
violinísticas usuais, bem como criadas pelo próprio compositor, através da análise dos termos
técnicos específicos ao instrumento utilizados nas obras para violino e piano de Fernando Lopes-
Graça.
Elementos históricos e analíticos relativos às obras, dados históricos referentes à
interpretação e à recepção crítica das obras em estudo são os três pontos em observação adoptados
na segunda parte; ### ABSTRACT:
The interpretation of works for violin and piano of Fernando Lopes-Graça:
historical perspective before and after the centenary (2006).
The present dissertation intends to give a deeper knowledge of the works for violin and
piano of Fernando Lopes-Graça, so as to enable an historically informed interpretation; to describe
and analyse the field of relationships of Fernando Lopes-Graça with the violinists of his time to
which he dedicated some of his works and to identify the importance and contribution they had in
the writing and performance of the same works; and also to verify the evolution of the performance
of those works before and after the centenary of the composer.
The text is divided into two parts. The first part contains biographical data and places the
composer in the violin performance environment of his period; it proceeds by studying the
relationship between the composer and violinists with whom we worked, also trying to define the
influence these had on the writing of Lopes-Graça’s works for violin and piano. It’s also intended,
in this first part, to draw a list of violin techniques employed, both standard and specifically
developped by the composer, from the analysis of technical terms related to the instrument that are
used in Lopes-Graça’s works for violin and piano.
Historical and analytical elements concerning the works themselves, historical performance
data and the works’ public reception in are the three main observation points adopted in the second
part of the dissertation. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11763 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|