|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11754
|
Title: | Como as crianças constroem a ideia de inclusão |
Authors: | Silva, Mafalda Luísa Leiria Bernardes da |
Advisors: | Folque, Assunção |
Keywords: | Inclusão Necessidades educativas especiais (NEE) Voz das crianças Pré-escolar Inclusion Special education needs (SEN) Speech of teh child Pre-school |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Pretende-se com este trabalho contribuir para a investigação que tem sido realizada
na área da inclusão de crianças com Necessidades Educativas Especiais (NEE) nas
escolas de ensino regular; no caso particular deste estudo, nos Jardins-de-Infância
públicos e privados.
Pretende-se, também, contribuir para a investigação que tem sido feita para conhecer,
do ponto de vista das crianças, os contextos educacionais em que estas estão
inseridas.
Dispomo-nos a tentar perceber como as crianças, em idade pré-escolar, constroem a
ideia de inclusão. Procuramos entender como os pares das crianças com NEE as vêm,
quais as suas perspectivas perante o funcionamento do grupo com estas crianças e
em que medidas estas fazem, ou não, parte do grupo.
Procuramos compreender a perspectiva da criança sobre o contexto em que está
inserida e se esta noção se relaciona com os conceitos de inclusão sustentados.
De forma a conhecer os pontos de vista das crianças através da sua própria
perspectiva este estudo tem uma abordagem qualitativa. Assim, foram realizadas
observações participantes em salas de Jardim-de-Infância que tinham no seu grupo
crianças com NEE e, posteriormente, feitas entrevistas aos seus pares.
Os resultados indicam que as crianças tinham uma perspectiva inclusiva, sobre a
participação dos colegas com NEE no grupo, que parece estar relacionada com o
contexto em que estão inseridas, notando-se nas crianças uma reprodução do
discurso e acções das educadoras.
No entanto, se por um lado as crianças têm uma percepção de inclusão onde
consideram todos com igualdade de oportunidades e não fazem juízos de valor, dados
que são corroborados pela observação do seu modo de agir na sala, também mostram
indicadores de exclusão quando se referem a algumas questões organizacionais; ### ABSTRACT:
How Children’s Construct The Inclusion Idea
The purpose of this study is to contribute to the research that has been conducted in
the area of the inclusion of children with special educational needs (SEN) in
mainstream schools, in this particular study there were involved children attending both
private and state schools.
This study looks at educational contexts from the point of view of children intending to
contribute to the research that has already been made.
Our goal is trying to understand how children in preschool, develop the idea of
inclusion. We intend to know how the classmates of children with SEN see them and
what is their perspective according to the general functioning of their group with these
children and, in what extent, they are or aren’t perceived as part of that group.
We seek to understand the children’s perspective about the context in which they are
included and, if it relates or not to the notions of inclusion sustained by existing studies.
In order to know the viewpoint of the children through their own perspective this study
uses a qualitative approach. Participant observations were made in pre-school
classrooms with children with SEN and later there were conducted interviews with their
classmates.
Results indicate that the young children had an inclusive perspective about the
participation of their classmates with SEN in the group; this seems to be related to the
context in which they all participate, and results point out to the children's reproduction
of their teachers’ discourse and actions.
However, if on one hand, children have a sense of inclusion where all are considered
having equal opportunities and value judgments must not be made, on another hand
exclusion indicators emerged when they make reference to some organizational
issues. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11754 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|