Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11754

Title: Como as crianças constroem a ideia de inclusão
Authors: Silva, Mafalda Luísa Leiria Bernardes da
Advisors: Folque, Assunção
Keywords: Inclusão
Necessidades educativas especiais (NEE)
Voz das crianças
Pré-escolar
Inclusion
Special education needs (SEN)
Speech of teh child
Pre-school
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Pretende-se com este trabalho contribuir para a investigação que tem sido realizada na área da inclusão de crianças com Necessidades Educativas Especiais (NEE) nas escolas de ensino regular; no caso particular deste estudo, nos Jardins-de-Infância públicos e privados. Pretende-se, também, contribuir para a investigação que tem sido feita para conhecer, do ponto de vista das crianças, os contextos educacionais em que estas estão inseridas. Dispomo-nos a tentar perceber como as crianças, em idade pré-escolar, constroem a ideia de inclusão. Procuramos entender como os pares das crianças com NEE as vêm, quais as suas perspectivas perante o funcionamento do grupo com estas crianças e em que medidas estas fazem, ou não, parte do grupo. Procuramos compreender a perspectiva da criança sobre o contexto em que está inserida e se esta noção se relaciona com os conceitos de inclusão sustentados. De forma a conhecer os pontos de vista das crianças através da sua própria perspectiva este estudo tem uma abordagem qualitativa. Assim, foram realizadas observações participantes em salas de Jardim-de-Infância que tinham no seu grupo crianças com NEE e, posteriormente, feitas entrevistas aos seus pares. Os resultados indicam que as crianças tinham uma perspectiva inclusiva, sobre a participação dos colegas com NEE no grupo, que parece estar relacionada com o contexto em que estão inseridas, notando-se nas crianças uma reprodução do discurso e acções das educadoras. No entanto, se por um lado as crianças têm uma percepção de inclusão onde consideram todos com igualdade de oportunidades e não fazem juízos de valor, dados que são corroborados pela observação do seu modo de agir na sala, também mostram indicadores de exclusão quando se referem a algumas questões organizacionais; ### ABSTRACT: How Children’s Construct The Inclusion Idea The purpose of this study is to contribute to the research that has been conducted in the area of the inclusion of children with special educational needs (SEN) in mainstream schools, in this particular study there were involved children attending both private and state schools. This study looks at educational contexts from the point of view of children intending to contribute to the research that has already been made. Our goal is trying to understand how children in preschool, develop the idea of inclusion. We intend to know how the classmates of children with SEN see them and what is their perspective according to the general functioning of their group with these children and, in what extent, they are or aren’t perceived as part of that group. We seek to understand the children’s perspective about the context in which they are included and, if it relates or not to the notions of inclusion sustained by existing studies. In order to know the viewpoint of the children through their own perspective this study uses a qualitative approach. Participant observations were made in pre-school classrooms with children with SEN and later there were conducted interviews with their classmates. Results indicate that the young children had an inclusive perspective about the participation of their classmates with SEN in the group; this seems to be related to the context in which they all participate, and results point out to the children's reproduction of their teachers’ discourse and actions. However, if on one hand, children have a sense of inclusion where all are considered having equal opportunities and value judgments must not be made, on another hand exclusion indicators emerged when they make reference to some organizational issues.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11754
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
como as crianças constroem a ideia de inclusão.pdf793.56 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois