Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11589
|
Title: | Bach-Busoni - Chaconne: a arte da transcrição |
Authors: | Cebola, António Pedro de Oliveira |
Advisors: | Gibson, Benoit Rosado, António |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este trabalho de projecto analisa a arte da transcrição para piano de peças musicais
originalmente escritas para outros intrumentos, utilizando como exemplo a Chaconne
em Ré menor para violino de Johann Sebastian Bach – originalmente escrita para
violino, e transposta para piano por Ferruccio Busoni. A origem e os principais
responsáveis pela arte da transcrição para piano – dando particular atenção a Franz
Liszt, não só pelas suas inúmeras transcrições, mas também pela influência directa que
teve em Ferruccio Busoni – também serão aqui referidos.
Este trabalho aborda várias técnicas que Ferruccio Busoni utiliza para dramatizar e
enfatizar algumas passagens da obra, tais como aspectos melódicos, de textura,
harmónicos e formais, e identifica e mostra os elementos que contribuem para que a
obra de Ferruccio Busoni fascine e “transporte” o ouvinte à época do barroco.
Para concluir, aborda a problemática associada à interpretação de uma obra transcrita; ### Abstract:
Bach-Busoni
Chaconne: The art of transcription
This project work addresses the origin – and principal agents – of the the art of piano transcription.
We proceed to analyze the transcription for piano made by Ferruccio Busoni of one of the best known of Bach´s works, the Chaconne in D minor for violin. In this chapter, the various techniques that Busoni used to dramatize and underline various aspects – melodic, harmonic and structural – of this piece will be adressed.
This analysis identify the idiossincracies of Ferruccio Busoni’s work that makes it both fascinating and appealing to the audients by replicating the zeitgeist of the Baroque era.
We will conclude by addressing the general problems and challenges that a pianist faces when performing pieces that weren’t originally written for the piano. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11589 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|