Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11578
|
Title: | A coexistência de linguagens musicais diferentes numa mesma obra musical |
Authors: | Derriça, Tiago de Sousa |
Advisors: | Bochmann, Christopher Consitt |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta tese aborda a questão da coexistência de linguagens musicais diferentes
numa mesma obra. Para tratar esta problemática parte-se da definição da terminologia,
nomeadamente a palavra “linguagem” e a noção de linguagem musical, apurando-se
depois dois conceitos musicais fundamentais – o tonalismo e atonalismo. Estes
conceitos serão depois definidos como duas entidades que permitem, a partir de si
próprias, classificar todo um outro conjunto de linguagens musicais. Será este o ponto
de partida para o estudo, através de exemplos concretos de repertório, da coexistência
de idiomas distintos na mesma obra; ### Abstract:
This thesis addresses the issue of coexistence of different musical languages
within the same piece. In order to examine this issue, firstly terminology is defined, in
particular the term ‘language’ and the notion of musical language. This leads to
identifying two fundamental concepts – tonality and atonality. These concepts will then
be defined as two notions which make possible the classification of a number of musical
idioms out of their own features. This will be the starting point for studying the
coexistence of distinct musical idioms in a composition, through analysis of concrete
examples of the repertoire. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11578 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|