|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11469
|
Title: | O conto como instrumento de incentivo à leitura dentro de sala de aula em turmas de 1º ano do ensino médio em escola pública |
Authors: | Porfírio, Maria Edneide |
Advisors: | Costa, Paulo Jaime L. |
Keywords: | Conto Instrumento Incentivo Leitura Sala de aula Escola pública Tale Tool Incentive Reading Classroom Public school |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Considerando o tema aqui desenvolvido: O conto como instrumento de incentivo à leitura dentro de sala de aula em turmas de 1º ano do ensino médio em escola pública,
enfatiza-se que o presente estudo resulta da constatação profissional de anos de prática em sala de aula, tendo como auxílio a análise da literatura específica referente ao tema sobre a insuficiência da prática da leitura no espaço escolar. Com relação aos objetivos elaborados, destaca-se como proposta: Estimular a leitura, principalmente nas escolas de ensino médio;
Aguçar; despertar o raciocínio; Melhorar o poder de interpretação de textos; Valorizar os contos, principalmente os amazônicos; Valorizar a língua e a literatura, seja brasileira ou portuguesa; Descobrir talentos literários entre os alunos,¨ futuros escritores”, e Apontar
estratégias e recomendações que visem melhorar a prática da leitura em sala de aula. Quanto
à pesquisa bibliográfica, esta apresentou cunho descritivo e também explicativo, esclarecendo
os fatores contributivos e interferidores, condicionantes da questão estudada. Quanto aos
meios, a pesquisa bibliográfica foi desenvolvida com base em materiais coletados no decorrer do desenvolvimento do Projeto de Pesquisa e, ainda, em outras fontes disponíveis no acervo. Com relação à amostra, a pesquisa de campo foi desenvolvida junto a uma turma do 1º ano do Ensino Médio, no turno da tarde, e contou com um total de 24 (vinte e quatro) alunos; ### TITLE: THE TALE AS TOOL WILL ENCOURAGE READING IN CLASSROOM
CLASSES OF 1ST YEAR MIDDLE SCHOOL EDUCATION IN THE PUBLIC EDUCATION.
ABSTRACT:
Considering the theme developed here: The tale as a tool to encourage reading within the
classroom in groups of 1st year students in public schools, it is emphasized that the present
study stems from the professional years of practice in the classroom, and as an aid to analysis of specific literature on the topic about the failure of reading practice at school. With respect
to the objectives established, stands out as a proposal: To encourage reading, especially in
high schools; Sharpen; awakening reasoning; Improving the power of interpretation of texts;
Valuing stories, especially the Amazon; Valuing language and literature either Brazilian or
Portuguese; Discover literary talents among students, “future writers" and pointing strategies
and recommendations to improve the practice of reading in the classroom. As for literature, it
also presented a descriptive and explanatory, clarifying the factors contributory and jammers,
conditions of the issue studied. As for the means, the literature was developed based on
materials collected during the development of the Research Project, and also from other
sources available in the library. With regard to the sample, the field research was developed
with a group of 1st year of high school, in the afternoon, and had a total of 24 (twenty four) students. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11469 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|