Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11469

Title: O conto como instrumento de incentivo à leitura dentro de sala de aula em turmas de 1º ano do ensino médio em escola pública
Authors: Porfírio, Maria Edneide
Advisors: Costa, Paulo Jaime L.
Keywords: Conto
Instrumento
Incentivo
Leitura
Sala de aula
Escola pública
Tale
Tool
Incentive
Reading
Classroom
Public school
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Considerando o tema aqui desenvolvido: O conto como instrumento de incentivo à leitura dentro de sala de aula em turmas de 1º ano do ensino médio em escola pública, enfatiza-se que o presente estudo resulta da constatação profissional de anos de prática em sala de aula, tendo como auxílio a análise da literatura específica referente ao tema sobre a insuficiência da prática da leitura no espaço escolar. Com relação aos objetivos elaborados, destaca-se como proposta: Estimular a leitura, principalmente nas escolas de ensino médio; Aguçar; despertar o raciocínio; Melhorar o poder de interpretação de textos; Valorizar os contos, principalmente os amazônicos; Valorizar a língua e a literatura, seja brasileira ou portuguesa; Descobrir talentos literários entre os alunos,¨ futuros escritores”, e Apontar estratégias e recomendações que visem melhorar a prática da leitura em sala de aula. Quanto à pesquisa bibliográfica, esta apresentou cunho descritivo e também explicativo, esclarecendo os fatores contributivos e interferidores, condicionantes da questão estudada. Quanto aos meios, a pesquisa bibliográfica foi desenvolvida com base em materiais coletados no decorrer do desenvolvimento do Projeto de Pesquisa e, ainda, em outras fontes disponíveis no acervo. Com relação à amostra, a pesquisa de campo foi desenvolvida junto a uma turma do 1º ano do Ensino Médio, no turno da tarde, e contou com um total de 24 (vinte e quatro) alunos; ### TITLE: THE TALE AS TOOL WILL ENCOURAGE READING IN CLASSROOM CLASSES OF 1ST YEAR MIDDLE SCHOOL EDUCATION IN THE PUBLIC EDUCATION. ABSTRACT: Considering the theme developed here: The tale as a tool to encourage reading within the classroom in groups of 1st year students in public schools, it is emphasized that the present study stems from the professional years of practice in the classroom, and as an aid to analysis of specific literature on the topic about the failure of reading practice at school. With respect to the objectives established, stands out as a proposal: To encourage reading, especially in high schools; Sharpen; awakening reasoning; Improving the power of interpretation of texts; Valuing stories, especially the Amazon; Valuing language and literature either Brazilian or Portuguese; Discover literary talents among students, “future writers" and pointing strategies and recommendations to improve the practice of reading in the classroom. As for literature, it also presented a descriptive and explanatory, clarifying the factors contributory and jammers, conditions of the issue studied. As for the means, the literature was developed based on materials collected during the development of the Research Project, and also from other sources available in the library. With regard to the sample, the field research was developed with a group of 1st year of high school, in the afternoon, and had a total of 24 (twenty four) students.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11469
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado_M Edneide Porfirio.pdf4.69 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois