Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11366

Title: A educação e a economia: determinantes na qualidade e eficiência educativa
Authors: Rocha, Nuno Filipe Antunes
Advisors: Oliveira, Maria Manuela Melo
Vieira, Carlos Manuel Rodrigues
Vieira, Isabel Maria Pereira Viegas
Keywords: Eficiência educativa
RLM
DEA
FDH
Order-m
Educational efficiency
RLM
DEA
FDH
Order-m
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo analisa a eficiência educativa em Portugal, comparando o país com os restantes membros da Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Económico (OCDE). Para alcançar este objetivo, a análise começa por dar resposta às seguintes questões: 1. Quais os indicadores socioeconómicos que mais influenciam a educação? 2. Qual a metodologia mais adequada para determinar a eficiência educativa? No sentido de dar resposta à primeira questão, a metodologia adotada consistiu na utilização de um método paramétrico para determinar os indicadores que teriam maior influência no modelo a construir. Para poder responder à segunda questão, utilizaram-se diversos métodos não paramétricos. O método que revelou maior robustez foi o Order-m, por ter melhor razão de convergência face à dimensão da amostra. A eficiência educativa parece ser privilégio de um reduzido número de países: Finlândia, Japão e Coreia do Sul. Portugal revelou-se ineficiente face a muitos países da OCDE; ### The Education and the Economy: Determinants of the quality and efficiency of education ABSTRACT This study examines the efficiency of education in Portugal, comparing the country with other members of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). To accomplish this, the analysis begins by addressing the following questions: 1. What are the socio-economic indicators that influence education? 2. What is the most appropriate methodology for determining the efficiency of education? In order to answer the first question, the methodology adopted was a parametric method to determine the indicators that have greater influence on building the model. To answer the second question, we used several nonparametric methods. The method that proved more robust was Order-m, for having a better rate of convergence compared to the sample size. The efficiency of education seems to be the privilege of a small number of countries: Finland, Japan and South Korea. Portugal proved inefficient compared to many OECD countries.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11366
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tese.pdf2.46 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois