Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11345

Title: A comunicação como paradigma instaurador da humanidade: uma leitura de Vilém Flusser
Authors: Lebre, Maria Helena de Carvalho
Advisors: Duarte, Irene Filomena Borges
Keywords: Língua
Fenomenologia
Pós-história
Técnica
Tradução
Comunicação
Language
Phenomenology
Post-history
Technique
Translation
Communication
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A comunicação como paradigma instaurador da humanidade é tese que deriva de, e simultaneamente, propicia uma leitura interpretativa da tessitura essencial na qual se articula o pensamento flusseriano. Pretende-se mostrar de que modo a comunicação é fundamento de toda a cultura humana, e de que forma as instâncias comunicativas a perfazem e assinalam as suas inflexões, constituindo-se, em si mesmas, como modos de ser. A proposta de análise, marcada por um questionar fenomenológico, permitirá pesquisar em várias perspetivas e conjugações, a partir de saltos tradutórios, o estatuto da palavra (língua e escrita), da imagem (tradicional e sintética) e do gesto, enquanto modos de ser que configuram e modelam a condição humana. Esta está, então, inscrita no universo dos códigos. A articulação do pensamento flusseriano, devedor de um conjunto restrito de categorias que, por combinação e recombinação várias, constroem mapas descritores do ser da realidade a partir do vivido, convoca para a compreensão de uma nova etapa social e humana. Este novo tempo é caracterizado por critérios não-históricos: o homem ludens, que se define como projeto, dotado de competências técnico-imaginativas, inserido numa sociedade pós-histórica e movendo-se entre inobjetos (undinge). A possibilidade de inteligir esta época instaura-se em focalizações problemáticas cujo carácter onto-epistémico e existencial serão condição indispensável para uma filosofia da comunicação – disciplina transdisciplinar e englobante; ### ABSTRACT: THE COMMUNICATION AS A PARADIGM THAT ESTABLISHES THE HUMANKIND. A VILÉM FLUSSER’S READING The communication as a paradigm that establishes the humankind is the thesis that derives from and, simultaneously, propitiates an interpretative reading of the essential contexture in which the flusserian thinking can be articulated. The aim is to show how communication is the foundation of all human culture and in which way the communicative instances accomplish it, point out its inflexions, setting up, in themselves, modes of being. The analysis proposal, shaped by a phenomenological inquiry, will allow performing research on several perspectives and conjugations – from translational jumps – the word (language and written word) status, the image (traditional and synthetic) status and the gesture status, as modes of being that set up and model the human condition. The latter is then inscribed on a web of codes. Flusserian thinking articulation, debtor of a strict set of categories which, through several combinations and re-combinations, builds maps that describe being and reality from what is experienced, calls an understanding of a new social and human stage. This new time is characterized by non-historical criteria: the ludens man, which is defined as a project, gifted with techno-imaginative competences, immersed in a post-historical society and moving around among non-objects (undinge). The possibility of thinking this era establishes itself by problematic focalizations whose onto-epistemic and existential character will be inevitable condition towards a philosophy of communication -- a comprehensive and inclusive discipline.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11345
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tese versão final 2.pdf3.03 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois