Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/10976

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada
Authors: Fontinha, Catarina Sofia Gomes Alves
Advisors: Oliveira, Vítor José Martins de
Keywords: Prática de ensino supervisionada
Ensino das ciências
Ensino básico
Ensino secundário
Supervised teaching practice
Teaching science
Basic level
Secondary level
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório é o culminar da Prática de Ensino Supervisionada (PES), realizado na Escola Básica do 2º e 3º Ciclo e Secundária Cunha Rivara, em Arraiolos, tendo como orientador da Universidade o Professor Doutor Vítor Oliveira e como orientadora e professora cooperante da escola a Mestre Margarida Índias. O tempo de PES, foi um tempo por excelência de trocas de aprendizagens, tendo eu tomado consciência de todo um caminho que terei ainda de fazer, baseada nas atuais correntes e perspetivas de inúmeros autores que refletem sobre as questões do ensino da ciência. Este relatório encontra-se dividido em 5 capítulos: no primeiro capítulo tece-se uma pequena reflexão sobre o que é ser professor e o ensino das ciências; no segundo capítulo faz-se um enquadramento geral (caracterização da escola e das turmas, do núcleo de estágio e das atividades extracurriculares); já o terceiro capítulo detém-se sobre o conhecimento do Ensino Básico, em particular o 7ºano (conhecimento do currículo, prática de ensino, estratégias e reflexão das mesmas); o quarto capítulo aborda o Ensino Secundário, 11ºano (conhecimento do currículo, prática de ensino, estratégias e reflexão das mesmas) e por fim o quinto capítulo onde são feitas considerações finais (avaliação do ano e do meu desempenho, desenvolvimento profissional); *** Abstract: The current report is the final product of the Supervised Teaching Practice (STP), which took place at the Basic (2nd and 3rd Cycles) and Secondary School Cunha Rivara, in Arraiolos. The STP was supervised by Professor Doctor Vítor Oliveira from the University, and by Master Margarida Índias, who was also the cooperating teacher at the school. STP was characterised by and excellent learning and knowledge exchange environment, in which I became aware of the path guiding my performance: a path based on the current streams and perspectives of authors who explore the field of science teaching. Five chapters compose this report: the first chapter reflects on what is the meaning of being a teacher, in particular teaching science; the second chapter provides a general framework (characterisation of the school and classes, the internship nucleus and the extra-curricular activities); the third chapter focuses on what is teaching at the Basic Level, in particular the 7th grade (knowing the curriculum, teaching practice, strategies and their outcomes); the fourth chapter focuses on the Secondary Level, 11th grade (knowing the curriculum, teaching practice, strategies and their outcomes); finally, the fifth chapter addresses some final considerations (assessment of the year, my performance appraisal, and my professional development).
URI: http://hdl.handle.net/10174/10976
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório PES_final_n8247_corr.pdf10.63 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois