Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/10972

Title: Relatório no âmbito da unidade curricular prática de ensino supervisionada
Authors: Oliveira, Sónia da Conceição Barradas
Advisors: Costa, Paulo Jaime Lampreia
Keywords: Aluno
Professor
Ensino-aprendizagem
Competência comunicativa
Atualização
Reflexão
Avaliação
Relação pedagógica
Student
Teacher
Teaching-learning
Communicative competence
Update
Reflexive practice
Assessment/evaluation
Pedagogical relationship
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório foi produzido no âmbito da unidade curricular Prática de Ensino Supervisionada, que integra o Curso de Mestrado em Ensino de Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e de Espanhol/Francês nos Ensinos Básico e Secundário, especialidade em Ensino do Português no 3º ciclo do Ensino Básico e Ensino Secundário e de Espanhol nos Ensinos Básico e Secundário. A reflexão sobre o processo de ensino-aprendizagem é a temática central deste relatório. Pretendemos refletir sobre as práticas educativas desenvolvidas na Escola Básica Santa Clara em Évora, na lecionação da disciplina de Espanhol, no ano letivo transato. O relatório inicia-se com um enquadramento teórico onde são examinados alguns documentos reguladores e orientadores da prática letiva e também do ensino das línguas estrangeiras. Em seguida reflete-se criticamente sobre a prática letiva realizada, sobre o processo de ensino aprendizagem, sobre a preparação e execução das atividades letivas, também sobre a participação na escola e desenvolvimento profissional. Pretendemos que o presente relatório possua uma vertente descritiva, mas acima de tudo reflexiva, revelando-se esta última essencial para a construção do professor; *** ABSTRACT: Report within the course Supervised Teaching Practice The present report was produced within the frame of the supervised Practical Curricular Teaching Unit of the course to achieve the MA. degree in Teaching Portuguese in the 3rd cycle of Basic Schools and Teaching Spanish/French in the Basic and Secondary Schools, focus on Teaching Portuguese in the 3rd cycle of Basic and Secondary Schools and Teaching Spanish in Basic and Secondary Schools. The main issue of this written report is to make an attentive reflexion about the teaching-learning process.We intend to reflect on the educational performance carried out over the previous year at Santa Clara Elementary School, Évora, in Spanish language classes. The report opens up supplying a theoretical background in which the most relevant guiding documents on educational performance are examined. It also proposes a brief status quo of theoretical background on the teaching of foreign languages. A critical reflexion is made upon the teaching performance; the teaching-learning process; the performance in class; the participation of school life; the relationship with the school community, as well as the professional development. It is the intent of this report to have a descriptive component, but also to have a reflexive one, the later being the most important to the construction of the teacher as a professional.
URI: http://hdl.handle.net/10174/10972
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PES ultima versão pdf.pdf10.12 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois